Actun Tunichil Munknal (ATM)

28 april 2019 - San Ignacio, Belize

Zondag 28 april 2019
De wekker staat op 6:00 uur. Vandaag de Actun Tunichil Munknal (ATM), de grot van de Maya’s waar we door het water moeten lopen en moeten klauteren. We zijn erg benieuwd. Op de parkeerplaats krijgen we de helm met een lampje op en lopen we +/- 45 minuten door de jungle en het water. Dan bereiken we zwemmend de ingang van de grot. Het water is relatief laag door het droge seizoen. De grot met stalactieten heeft kleine doorgangen waar we tussendoor kruipen. Het laatste stuk lopen we op sokken en met een ladder bereiken we het hoogste punt. Daar ligt dan het laatste offer van omstreeks het jaar 950. Een volledig skelet met gebroken botten, neergelegd in een dansende houding . Het is niet toegestaan om camera’s of iets anders de grot in te nemen. Voor de beeldvormig hebben we enkele foto’s ontvangen. Op de terugweg doen we op het  laatste stuk de lampjes op rood en glijden we door de donkere gangen. We ervaren het dan zoals de Maya’s het hebben gezien en zien we de inval van het licht bij de uitgang extra goed. Als afsluiter maken we een bommetje in het minstens 5 meter diepe water bij de uitgang. Het is echt gaaf en zeker een aanrader! We waren eerst sceptisch over deze toeristisch plek / activiteit, maar het is het de moeite waard. Nu weer +/- 45 minuten terugwandelen door de jungle. Lisa moet nu toch wel echt nodig plassen. Aangekomen bij de parkeerplaats kunnen we plassen, ons omkleden en krijgen we de lunch. Daar hebben we nu wel trek in. De rumpunch hoort daar ook bij.

Bij het avondeten probeert Lisa de witte wijn bij de pasta met garnalen. Slechte keus; smaakt niet echt en is $ 15 BZN (+/- € 7,50). Snel maar weer over op de rum. Dat is maar $ 6,50 BZN.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Steef Jansen:
    29 april 2019
    Gaaaf je moet niet al te dik zijn
  2. Annie Jansen:
    29 april 2019
    Wat een avontuur!!! Zou niks voor mij zijn, al die kleine ruimtes.
  3. Dick en Rina:
    Weer ervaring rijker.