Caye Caulker - duiken

6 mei 2019 - Caye Caulker, Belize

Zaterdag 4 mei 2019
We moeten ons om 8:30 uur melden bij Belize Diving Services. Het is allemaal keurig geregeld. Onze spullen zijn aan boord opgetuigd. Naar de duikplaats Turneffe Atoll is het een uur varen. Halverwege worden de golven erg hoog en klappen we over het water. Lisa wordt even erg wit, maar krijgt daarna weer kleur. Ook bij de duikplaats is het water gelukkig erg rustig. We maken twee duiken met tussendoor de lunch. Het is mooi koraal en we zien schildpadden.

Aan de overkant van ons appartement Mara’s Place zit de bar Sip ‘n Dip en daar doen we alvast een drankje op Lisa’s verjaardag. In Nederland is ze tenslotte al jarig. Na het avondeten worden we gewezen op een feest bij bar Lazy Lizard bij The Split, naast ons appartement. We gaan even kijken, maar morgen is het ook weer duiken. We gaan braaf naar bed.

Zondag 5 mei 2019
Op de telefoons staan veel felicitaties voor de verjaardag van Lisa. Het duiken is bij het Marine Reserve en dat is maar tien minuten varen. We zitten gereed om te duiken. Dan vaart de boot dwars door de branding en duiken we aan de andere kant van het rif. Het is mooi koraal, maar verder geen (grote) vis. Na de duik varen we weer terug door de branding in rustig water en kunnen we snorkelen met verpleegsterhaaien. De tweede duik is hetzelfde ritueel; gereed zitten om te duiken, door de branding varen en aan de andere kant duiken.

Doordat het nu minder lang varen is zijn we om +/- 13:00 uur al terug en gaan we lunchen bij de bar Sip ’n dip met natuurlijk een (verjaardag) biertje. De rest van de dag zijn we een beetje duf, lekker relaxen. Om er zeker van te zijn dat we vanavond lekker kunnen eten gaan we terug naar restaurant Maggies Sun Set Kitchen. Het is nu erg rustig. Als we niet wisten dat het van de week zo druk en goed was waren we waarschijnlijk doorgelopen. We bestellen de gegrilde vis filet, heerlijk. We zien het klaargemaakt worden op de barbecue.

Maandag 6 mei 2019
Alweer de laatste dag duiken bij San Pedro. Het is bewolkt en er staat veel wind. Zal het duiken wel doorgaan? Het is bekend dat op die duikplaats (hoge?) golven zijn. We varen uit. Op de plaats zelf is pas bekend wat de (weer)omstandigheden zijn. Het lijkt alles mee te vallen. We maken ons gereed om te duiken in het rustige water en varen daarna door de branding. Gelukkig wisten we van gisteren hoe dat werkt. Eenmaal onderwater heb je geen last van de golven en zijn het mooie duiken met verpleegsterhaaien, grijze rifhaaien, schildpadden en scholen vis.

1. Dick en Rina:
    7 mei 2019
    Het is wel steeds vroeg opstaan. maar dan heb je ook wat. Wat een mooie reis en leuke verhalen.