Lake Nakuru National Park

25 juli 2010 - Nakuru National Park, Kenia

We zijn er vandaag vroeg bij. Om 06.15 uur staan we al gereed voor de “game drive” in het Lake Nakuru National Park. Zo zijn we alle drukte voor en dat is maar goed ook, gezien de vele busjes bij de lodge. In de halve schemering komt er een mannetjes Leeuw uit de struiken. Verderop zien we nog veel meer Leeuwen. Een van hen zit zelfs in de boom om te kijken of er nog “iets lekkers”voor hen in de buurt is.

Aangekomen bij de lodge zijn alle busjes weg voor hun “game drive” en kunnen we rustig ontbijten. Op weg naar Samburu stoppen we bij de thee- en koffieplantage, The Great Rift Valley, Thomson Falls en de Evenaar. We zijn vandaag in een goede bui en laten ons vaak verleiden tot het kopen van lokale goederen. We hebben thee, koffie, stenen beeldjes en een houten Giraf gekocht. Dan zijn we er ook klaar mee ook. Zeker als bij Thomson Falls een dame ons wil dwingen tot het kopen van iets en dan wijst naar haar kinderen die ze moet onderhouden. We laten ons niet intimideren.

Bij de Evenaar is het leuk om te zien dat op het Noordelijke halfrond het water klokswijs stroomt en op het Zuidelijke halfrond tegen de klok in. Bij de Evenaar staat het geheel stil.

Daarna rijden we door een dorp waar we moeten tanken. De lokale jeugd is erg nieuwsgierig en sluipen naar Stephan, om hem in een onbewaakt moment aan te raken en heel hard weg te rennen. Eenmaal in de bus geeft Ben aan dat het gevaarlijke kinderen zijn. Het zijn kinderen afkomstig uit Somalië, net zoals een groot deel van de bevolking daar. Ze zijn gevlucht uit Somalië en zoeken hier steun bij andere Moslims. Het gevecht gaat echter vaak hier verder. Ze beschikken over allerlei soorten wapens. Ben vertelt ook dat je hier soms niet kan rijden vanwege de agressie en kans op overvallen. Lekker dus. Wij zeggen gas geven en wegwezen.

Eenmaal aangekomen in het park Samburu gaan we maar gelijk een “game drive” doen. We zien jagende leeuwen (helaas een mislukte aanval) en een aparte soort giraf, de Reticulated Giraf. Deze giraf komt alleen hier voor en heeft een erg mooie markering. We komen aan in de lodge. Het is een erg mooie lodge mogen we wel zeggen. We hebben heerlijk gedoucht. Na zo’n lange reis knap je daar erg van op.