San Ignacio - Flores

30 april 2019 - Flores, Guatemala

Dinsdag 30 april 2019
Afgelopen zaterdag hebben we bij aankomst in San Ignacio al de taxi voor vandaag naar de grens van Guatemala geregeld. Om 7:00 uur hebben we afgesproken. Lekker makkelijk en voor $ 30 BZN prima. Bij de grens lopen we naar de eerste balie om de $ 40 USD vertrekbelasting uit Belize te betalen. Vervolgens krijgen we bij de tweede balie de vertrekstempel van Belize. Dan lopen we verder richting Guatemala. Het gaat allemaal snel en soepel. We zijn de enige en krijgen de stempel voor het inreizen in Guatemala in ons paspoort. Dan op zoek naar de bus. We worden door diverse taxi chauffeurs aangesproken voor de rit naar Flores. Na vijf keer ze hebben afgeslagen vragen we nu wat het kost. Het blijkt $ 40 USD te zijn. We proberen nog voor $ 30 USD, maar daar trapt hij niet in. Het is wel lekker makkelijk om nu in te stappen. Dat doen we dan ook.

We zijn al om 9:00 uur bij ons hotel Casa Azul in Flores. Gelukkig is de kamer gereed en kunnen we onze spullen daar neerzetten. We lopen naar het naastgelegen Santa Elena voor de Banrural (bank). Daar moeten we geld wisselen en de kaarten voor Tikal kopen. Bij de eerste Banrural staat een lange rij. We lopen naar de volgende, maar ook daar is een rij buiten om de bank in te kunnen. Het is vandaag de laatste dag van de maand. Krijgen de mensen hier dan het salaris via de bank? Morgen is het een feestdag, 1 mei – dag van de arbeid, is het daardoor druk? Misschien is het altijd wel druk. We wachten rustig af. Eenmaal in de bank zitten er vijftig mensen te wachten en trekken we een nummertje. Bij een leeg loket vragen we of ze ons kunnen helpen. Dat lijkt het geval, scheelt wachten in de rij. Het geld wordt gecontroleerd. Ze accepteren alleen $ 50 USD zonder enkel scheurtje. Hierdoor kunnen we minder wisselen, maar genoeg voor de tickets naar Tikal. De dames achter het loket kijken moeilijk en zoeken in het systeem en de gegevens in het paspoort. Het blijkt dat ze het land Europese Unie aan het zoeken zijn in plaats van het land Nederland. We krijgen een formulier met 4 stempels en moeten tekenen voor het te ontvangen bedrag in Quetzales. Dan moeten we naar de volgende balie voor het daadwerkelijk wisselen en de tickets. Ook daar wordt moeilijk gekeken naar de USD dollars en weer wordt er gekeken of er echt geen scheurtjes in zitten. Inmiddels zijn we 1,5 uur verder en hebben we de tickets voor Tikal. Nu gaan we nog extra geld pinnen via de automaat om meer Quetzales te krijgen. Achteraf gezien was dat ook het makkelijkst geweest dan de USD dollars te wisselen. Al hadden we dan nog in de rij moeten staan voor de tickets naar Tikal.

We lopen de winkelstraten in Santa Elena verder uit en doen boodschappen voor morgen; koekjes en water. Dan ruiken we een bakker. Aan de overkant van de straat nemen we nog twee broodjes met suiker (berliner bol idee) mee voor morgen als ontbijt. Bij de elektronica zaak kijken we naar een SD kaart lezer om de foto’s op de laptop te kunnen zetten. In Guatemala wordt Spaans gesproken en met “handen en voeten” proberen we uit te leggen wat we zoeken. Het lukt! Nu hopen dat het werkt. Voor € 5,- kunnen we het wel proberen. Terug naar het hotel in Flores willen we met de tuk tuk taxi gaan. Aan de overkant van de straat zien we een leuk restaurant en gaan we daar eerst iets drinken. Na een stevig ontbijt hoeven we nog niet weer te eten. Als blijkt dat we daar Ajax kunnen kijken gaan we er voor zitten met bier een tacochips. Het is een spectaculaire wedstrijd en we vermaken ons prima.

De kaartlezer werkt en we zetten de eerste foto’s op de reislogger. In Flores is het erg rustig in de restaurants. We proberen in een restaurant de special, de Tilapia filet. Slechte keus.

Morgen worden we om 3:00 uur opgehaald voor de zonsopkomst tour in Tikal en gaan dan ook al vroeg naar bed. Om 20:30 uur wordt er op de deur geklopt, de touroperator. Die komt de tickets voor de bus naar Tikal en naar Belize City (donderdag) brengen.