Tikal

1 mei 2019 - Tikal, Guatemala

Woensdag 1 mei 2019
Na een uur rijden zijn we bij de eerste controlepost. Het park gaat normaal pas om 6:00 uur open, maar omdat wij ook de zonsopkomst tour extra hebben geboekt mogen we eerder in het park en is er gelijk een gids bij. We zijn dan hopelijk voor de drukte en de warmte. Met het lampje van de telefoon lopen we in de jungle achter de gids aan. Het is stevig doorlopen om tijdig op de hoogste tempel te kunnen zitten voor de zonsopkomst. De lucht verandert snel. In het begin is het helder en zien we de sterren, een half uur later is het bewolkt. We lopen de trap op naar de tempel en wachten daar op de zonsopkomst. Je hoort de jungle wakker worden met de brulapen en vogelgeluiden. De zonsopkomst kunnen we ondanks de bewolking redelijk zien. We zien toekans en papegaaien rondvliegen. Met de gids lopen we naar de andere tempel. Vanaf daar kunnen we weer de hoogste tempel zien waar we zojuist op hebben gezeten. Wij kijken voornamelijk naar de toekans, papagaaien en we zien zelfs de brulapen in de verte met de verrekijker. We zijn beloont om eerder op te staan.

Veel gebouwen zijn nog onder de jungle verscholen. Enkele gebouwen zijn zichtbaar gemaakt en/of gerestaureerd. De gebouwen zijn met lijmsteen gemaakt. Het wordt al snel warm en we horen / zien steeds minder dieren. Op de centrale plaats neemt de gids afscheid van ons. We kunnen hier en verder in het park nog lopen. De eerste bus terug vertrekt om 11:00 uur. In eerste instantie lijkt dat vroeg, maar dan zijn we vanaf 3:00 uur toch al acht uur verder. Het is dan ook al lekker warm. Bij de bussen staan wel veel mensen. Past dat allemaal in die kleine busjes? We dringen ons naar de bus. Uiteindelijk kan iedereen mee. We zitten lekker opgesloten met zijn allen tegen elkaar.

Terug in Flores zijn we versuft door de warmte en het slapen in de bus. We eten een burito en een cola voor de suikers / energie. In het hotel kijken we de voetbalwedstrijd Barcelona – Liverpool. We pinnen nog wat extra geld via de geldautomaat bij een hotel in Flores. Na de biertjes en een moijhito, hier hebben ze wel pepermunt) gaan we op zoek naar een restaurant. Alle restaurants zijn leeg en we proberen er een waar een dame ons vriendelijk toelacht. We gaan voor de gefrituurde kip. Dat lijkt het veiligst. Het is niet geweldig eten, maar beter dan gisteren. Morgen hebben we weer lekker Beliziaans eten.