Tsavo East

31 juli 2010 - Tsavo East National Park, Kenia

Op weg naar National Park Tsavo East rijden we nog door het National Park Tsavo West. Helaas geen Luipaard en ook geen Zwarte Neushoorn. Wel stoppen we bij de grot waar de bekende mensetende Leeuwen hun “prooi” opaten. Bij het werk aan de spoorlijn tussen Mombasa en Urganda rond 1898 zijn minstens 28 Indiërs en een onbekend aantal Kenianen gedood door slechts twee Leeuwen. Deze mensen werden naar de grot gesleept en opgegeten. Het aparte van het verhaal is dat de Leeuwen de mensen meer dan 1.200 meter mee moesten sleuren naar de grot. Uiteindelijk zijn de twee betreffende Leeuwen gedood. Wij zijn onder gewapende beveiliging naar de grot gegaan. Je weet maar nooit of er nog een zit.

Dan gaan we over een goede snelweg op naar het National Park Tsavo East. Aan het hek van het park staat een Duitser in een Jeep en zegt dat hij Leeuwen heeft gezien, maar de locatie niet meer weet. We geloven er niet zo in, maar volgen hem in het begin van het park. We zien dan een Leeuw lopen in een jachthouding. We volgen de Leeuw en zien dan ook een Waterbok. We wachten op een aanval, maar tevergeefs. De Waterbok heeft de Leeuw in de gaten en de Leeuw is te lui. Later komt er een tweede Leeuw bij en dan proberen ze een nieuwe aanval. Dit ook echter tevergeefs. De ander waterbok heeft ze ook in de gaten. Dan blijkt het toch lastig te zijn voor de Leeuwen om een prooi te kunnen vangen. Het is mooi om te zien hoe ze de prooi benaderen en proberen in te sluiten met z’n tweeën. Het is waarschijnlijk al te heet voor de Leeuwen om een aanval van een langere afstand met veel geren uit te voeren.

De lodge / hotel ligt gelegen in het National Park Tsavo East met een zeer mooi uitzicht op heel veel Olifanten bij een enkele waterplas. Ook is er een ondergrondse tunnel waarvan je de Olifanten van zeer dichtbij kunt bekijken. Je kunt ze bijna aanraken. De temperatuur is lekker opgelopen. Al staat er wel een aardig windje. Het ultieme vakantiegevoel krijg je hier. Het is echt geweldig!

We zitten lekker van het uitzicht te genieten bij de zwembadbar. Lisa heeft haar bikini wel aangetrokken, maar uiteindelijk is er toch niet gezwommen. De web log bijwerken en een boekje lezen is al genoeg voordat we om 16.00 uur de laatste “game drive” hebben. We hebben nog Leeuwen, Zebra’s en vele Olifanten gezien. Op de terugweg hebben we met Ben onze reis geavaleerd. Wat was de beste lodge? Waar was het eten het best en het slechts? Welke plaatsen zul je kennissen aanbevelen? Etc. Het is nog hard nadenken over hoe het allemaal was. Gelukkig hebben we bij het maken van het reisverslag al de herinneringen vastgelegd.

Als afsluiter nemen we een biertje en een cocktail met uitzicht over Tsavo East met vele Olifanten. ’s Avonds horen we uit diverse hoeken mannetjes Leeuwen brullen. Het geluid gaat door merg en been. Af en toe zien we er eentje bij het water om te drinken. Lisa’s stenen gaan een beetje krullen van het gebrul en heeft het er niet op. Het is namelijk vrij dichtbij. Na het verhaal van vanochtend en het feit dat we op het randje van de muur zitten is dat ook niet gek. Gelukkig zitten we met z’n tweeën op het muurtje. Eerder deze week heeft gids James ons geleerd dat Leeuwen niet een prooi kunnen kiezen als er meerder bij elkaar zijn. Het zal dan ook allemaal wel goed komen.