Algarve

5 juli 2015 - Algarve, Portugal

Vrijdag 3-7-2015
Voor ons gevoel naderen we het einde van de vakantie, maar we hebben toch nog vier hele dagen. We rijden via ons oude vakantieplaats, 14 jaar geleden, Praia de Rocha (Partimão) in de Algarve. De Moonlight cocktail bar aan het strand is er nog steeds. De rest herkennen we niet meer. Veel nieuwbouw en een opgeknapte (toeristische) boulevard. De kip piri-piri smaakt goed. We kunnen er weer tegen. Het is toch nog één uur rijden naar Tavira (Oosten van de Algarve).

De Quinta in Tavira vinden we direct. Gelukkig, anders wordt het wel een heel slecht verhaal. We hebben blijkbaar een “upgrade” en daardoor een extra afzonderlijke slaapkamer. Super relax onderkomen. Hier kunnen we de komende dagen wel vertoeven. Ook een keuken met koelkast dus eerst naar de nabijgelegen Lidl voor wijn, bier en snacks. Heerlijk de vakantie op ons in laten werken op ons terras. Stephan heeft inmiddels de e-reader ontdekt en is (weer) “verzonken” in een boek.

Zaterdag 4-7-2015
De laatste “officiële” excursie van de vakantie, eilandhoppen bij Olhão. We bezoeken de lokale vis- en groentemarkt en de algehele markt met lokale (overige) producten. De Nederlandse dame Jacqueline legt uit dat het erg belangrijk is dat ze veel (vis) verkopen en dat we daardoor niet “in de weg” mogen lopen. De producten zien er erg goed uit. Een verkoper trekt het fel van een hondshaai af. Dat is hard werken. We kopen een frambozen likeur, amandelen en een halve kilo abrikozen voor op de boot dadelijk. We hebben pas een verlate lunch.

De vissersbootman legt uit dat de (vele) zandbanken, waar ook schelpdieren worden geraapt, die je nu ziet dadelijk “verdwenen” zijn door de vloed. Het is één dag geleden volle maan geweest en daardoor het eb en vloed verschil het hoogst. We kunnen kiezen tussen wandelen over het strand of nog lekker een stukje zwemmen. Massaal kiezen we voor het zwemmen. In een rustig gelegen stuk, tussen de zandbanken, kunnen we zwemmen. Het is niet heel warm, maar uiteindelijk lekker verfrissend. Diverse (koude) waterstromen voel je.

Vanaf onze Quinta do Caracol lopen we naar het stadje Tavira, het Venetië van de Algarve. We dwalen door de kleine straatjes en voor het eerst kunnen we ergens niet eten omdat we niet gereserveerd hebben. Dat moet dan wel een heel bijzonder restaurant zijn. Op naar het volgende restaurant, 50 meter verderop. We bestellen een pan met verschillende soorten vis en rijst voor twee personen. Een typisch gerecht van hier. De fles witte wijn kan natuurlijk niet ontbreken en we sluiten de avond af met een drankje bij de rivier Gilão.

Zondag 5-7-2015
Het is “rustdag”, we gaan rustig aan ontbijten, een boekje lezen in de schaduw, zwemmen, foto’s bekijken etc.

1. Steef Jansen:
    5 juli 2015
    Ik heb alle verslagen achter elkaar gelezen. We hadden er geen erg in dat jullie via dit weblog weer een reisverslag maakten. Vandaar dat we niet reageerden. Het was dus geen gebrek aan belangstelling. Jullie hebben volgens mij wel veel onbekende kanten van Portugal gezien. Erg leuk!!! Geniet nog van de laatste dag!
  2. Dick en Rina:
    5 juli 2015
    Het is weer een heel mooi en leuk verslag en zo leuk gedaan we zien het helemaal voor ons bravo wij wensen jullie nog een fijne avond en voor morgen een goede reis terug.