Lissabon

2 juli 2015 - Lissabon, Portugal

Woensdag 1-7-2015
De rustig gelegen Quinta’s verlaten we voor de drukke stad Lissabon. Dat is weer even omschakelen. Het is maar een half uurtje rijden naar Lissabon en daardoor bezoeken we eerst nog het paleis in Mafra. We lopen een uur rond bij het klooster, het ziekenhuis waar zestien patiënten de mis in de aangrenzende kapel konden volgen zonder uit hun bed hoeven te komen, de luxueuze vorstelijke verstrekken en de bibliotheek. De bibliotheek is echt geweldig! Het heeft een vloer van ingelegd marmer, houten rococoboerenkasten en een verzameling van 40.000 met goudbedrukte lederen banden.

In Lissabon parkeren we de auto in de openbare parkeergarage voor € 20,- per dag. We hebben 50% kans om in één keer goed naar het hotel te lopen. We hebben het (weer) verkeerd. Een oudere man bij een restaurant vraagt ons of hij kan helpen. Hij wijst ons de andere kant op.

Een groep lollige Oostenrijkers komen we tegen in de lift van het hotel op weg naar de stad. Zij gaan het Hard Rock Café binnen en wij lopen door naar het restaurant van de oudere man die ons vanmiddag heeft geholpen. Onderweg komen we een hoop volk tegen, (foto) camera’s, groene lopers en het teken van ‘Sporting Lissabon’. Bestaat het 50 jaar? Dat zal toch al wel langer zijn? Bij navraag blijkt het een gebruikelijk gala te zijn.

We lopen terug naar het hotel en nemen een “afzakkertje” in het Hard Rock Café, lekker dichtbij het hotel. De lollige Oostenrijkers van het hotel verwelkomen ons als wij naar binnen gaan en hun naar buiten komen. We kunnen aan de bar wat drinken. De tafeltjes zijn bestemd om te eten. Met Heineken bier en caiprinha sluiten we de eerste dag in Lissabon af.

Donderdag 2-7-2015
Hadden we van de week niet bedacht dat je een stadstour in een warme stad zoals Lissabon om 08.00 uur moet beginnen? Helaas, dat is niet gelukt. Daar hadden we dan gisterenavond rekening mee moeten houden, maar toen was het ook gezellig.

Rustig ontbijten, Steef bellen voor zijn verjaardag en dan op pad. Het is inmiddels 11.00 uur, maar gelukkig (nog) niet erg warm. Bij tramlijn 28 op het Martim Moniz plein staat een hele rij. Moeten al die mensen in die kleine ouderwetse trams? Dat wordt nog wel even wachten. Kunnen we niet lopen naar het vertrekpunt van onze wandelroute? De tuk-tuk rijders bieden een alternatief. Enkele mensen in de rij verruilen de tramrit voor een tuk-tuk rit. Wij blijven braaf wachten. Anders volgen we de voorgeschreven route weer niet. Het is inmiddels een uur later als we in de tram zitten.

We stappen uit bij Largo da Graça en lopen in zuidelijke richting naar de lokale kerk Igreja da Graça, dat ooit deel was van een machtig klooster, en hebben een prachtig uitzicht over LIssabon . De route gaat vervolgens naar de wijk Alfama voor de São Vicente de Flora klooster, het Santo Estevão kerkplein en het S. Miguel plein. Aan het eind van de route is het +/- 13.30 uur en gaan we op zoek naar de straat ‘Rua dos Bacalhoeiros’ waar een aanbevolen restaurantje is. Voornamelijk Portugezen zouden daar komen eten. Een soortgelijk restaurantje vinden we en bestellen de gefrituurde sardientjes met risotto, een soep van de dag en een flesje witte wijn. We hoeven nu niet te rijden.

De route wordt vervolgt via het plein Praça do Comércio naar de wijk Belém. Het is +/- 10 minuten met de tram en inmiddels is het wel erg warm geworden. Gelukkig liggen de bezienswaardigheden op de route naast elkaar en hoeven we niet veel meer te lopen. Bij het Jeronimos klooster stappen we uit de tram. We hebben geen zin meer in een hele rondleiding met entreeprijzen van +/- € 10,- per persoon. De naastgelegen kerk bezoeken we nog wel. Inmiddels hebben we weer voor een heel jaar aan kerkbezoeken gedaan.

We vervolgen de route naar de tuinen van Praça do Império, de windroos en de toren van Belém. Ook bij de windroos en de toren van Belém gaan we niet meer omhoog. Het is inmiddels 17.00 uur geweest en we gaan op zoek naar de eerste tramhalte richting huis. Omdat we helemaal geen zin meer hebben om te lopen en onze openbaar vervoer kaartjes 24 uur geldig zijn gaan we het laatste stukje met de metro vanaf het plein Praça do Comércio. We stappen voor ons hotel uit. Ideaal!

Vanavond maar aan de andere kant een restaurantje zoeken. Al hoeven we eigenlijk niet veel vanwege de uitgebreide lunch van vanmiddag. Een klein voorgerechtje en/of een broodje. We lopen de steile weg naast ons hotel omhoog. We snappen nu waarom er een tramrail is en verderop een lift. Gelukkig lopen we op de terugweg naar beneden.

In de kleine straatjes zien we naast de vele kroegen een restaurantje waar we gaan zitten. We bekijken de kaart en beseffen al snel dat het geen kleine gerechtjes zijn. Lisa stuurt de dame met de voorgerechtjes van brood en olijven al weg. Aan de overkant zien we een wijn bar waar je ook kleine gerechtjes kunt bestellen. We stappen op en gaan daarheen.

Geweldig, een hele wijnkaart met verschillende soorten wijn per regio uit Portugal. Ook de (exclusieve) Passadouro wijnen staan op de kaart. We vragen advies voor een lekkere wijn uit de Douro streek. Stephan gaat voor een rode wijn, Lisa voor een witte wijn. Nog wat te snacken en een andere regio proberen. We sluiten af met een 10 jaar oude Tawny port en twee chocolade moesjes.