Amsterdam – Calgary

7 juli 2012 - Amsterdam, Nederland

We beginnen vandaag om 07.30 uur met rustig douchen, de laatste spullen pakken en ontbijten. De taxi, pa/ma Schouten, is er precies om 09.30 uur om ons vervolgens weg te brengen naar Schiphol Amsterdam. Daar gaan we door de “no que” paspoortcontrole en worden we opgemerkt door een bekende. De moeder van Bart Schut spreekt ons aan met de vraag waar we naar toe gaan. We komen er al snel achter dat we niet in hetzelfde vliegtuig zitten, gelukkig. Zij gaan voor bijna een maand naar Vietnam en wij gaan naar Canada – Calgary.

Om 12.00 uur moeten we ons al melden bij de gate voor onze vlucht van 13.30 uur. Dat vinden we wel erg vroeg en gaan dan ook bij de aangrenzende bar een bakkie koffie drinken. Na het uitlachen van al die mensen in de rij besluiten we uiteindelijk om ook aan te sluiten. Met het gevolg dat we ook bijna direct door kunnen lopen naar het vliegtuig. We zitten op rij 39 en die gaan als eerste boarden.

De vlucht is goed gegaan. Nog redelijk wat geslapen en de boekjes van Canada doorgenomen. We zijn er nu helemaal klaar voor. Op het vliegveld in Calgary worden we “ondervraagd” over ons reisdoel, vertrekpunt, verblijfsduur, beroep etc. Dat is allemaal geen probleem. We kunnen doorlopen om onze bagage op te halen. In Canada wordt je niet direct gezien als terrorist, in tegenstelling tot Amerika, en dat is wel zo ontspannen. Bij het ophalen van de huurauto wordt natuurlijk weer geprobeerd om van alles extra te verkopen zoals; extra verzekering, grotere auto, navigatie etc. Hier waren we gelukkig al op voorbereid. Ze hadden dan ook snel door dat het geen zin had om hiermee door te gaan. De auto is groot genoeg en er staat nog maar 4.900 km op de teller van onze witte Chevrolet Malibu. Het is alleen jammer dat de USB stick met muziek niet in de auto kan. Alleen een radio met CD speler is aanwezig.

Het hotel Sandman Inn ligt niet ver van het vliegveld en de navigatie van de collega van Stephan is nu al een grote uitkomst. Bedankt! We waren in de veronderstelling dat het hotel in de stad lag. Dat zou ook de bedoeling zijn, maar door de jaarlijkse ‘Calgary Stampede’ was er waarschijnlijk geen plaats meer in een hotel in de stad. Achteraf was dat ook prima. We hebben nergens meer zin in en even wennen aan de auto met automaat is ook prettig. Direct in de stad rijden zou een uitdaging zijn geweest. Mede vanwege de vermoeidheid. Nog wel even boodschappen doen bij de supermarkt en de drankenwinkel (in de supermarkt wordt geen alcohol verkocht). Een uitgebreide maaltijd hoeven we niet en gaan dan ook maar naar de hamburger keten ‘Wendy’s’.

Aan de voorkant van het hotel, waar we genieten van een koud biertje, worden we aangesproken door een Canadese buschauffeur die een groep Spanjaarden begeleidt. Deze beveelt ons aan om vroeg te vertrekken, tenminste voor 08.00 uur, vanwege de drukte en de grotere kans om wild te zien. Tevens beveelt hij de ‘Takakkaw Falls’ aan. Het staat niet aangegeven langs de weg, maar voor Field zou je bij een brug naar rechts moeten. De laptop is leeg en de stekker past niet in de reisstekker. Hier hebben we de rest van de vakantie dan ook niets meer aan. Het reisverslag dus handmatig bijhouden en achteraf uitwerken. Via de telefoon met Wifi zoeken we nog het een en ander op. Het is nu inmiddels 04.50 uur in Nederland en 20.50 uur in Calgary waardoor het een lange dag is geworden. Tijd om naar bed te gaan.

1. Bianca:
    9 juli 2012
    Klinkt weer erg mooi allemaal!
    Weer veel foto's maken ben wel benieuwd.
    groetjes Jurgen, Bianca, Mike en Iris
  2. Dick en Rina:
    9 juli 2012
    We hebben jullie reis schema bekeken op Google Earth, wat een mooi gebied is het daar. Geniet er maar van.
    groetjes Rina en Dick