Ecuador & Galapagos eilanden 2014

4 mei 2014 - Amsterdam, Nederland

We hebben ons weer getrakteerd op een mooie reis. Deze keer gaan we naar Ecuador & Galapagos eilanden (inclusief 2 dagen duiken). Zoals ook wel wordt gezegd: "Once in a lifetime". Onderstaand het reisschema om ons te kunnen volgen en de reis samen met ons te beleven.

Easy Going Quito: starten op de evenaar
Zondag 04 mei - woensdag 07 mei
De reis naar Ecuador begint met een vlucht naar Quito, een van de hoogstgelegen
steden ter wereld. De duur van de transfer, ongeveer anderhalf uur, naar hotel de
moderne wijk Mariscal zegt al veel over de grootsheid van de stad. Het hotel is de komende drie nachten ons thuis. Trendy cafe's, gezellige restaurants en terrasjes liggen om de hoek. Quito is de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld en dat merk je snel. De hoogte bepaalt de komende dagen ons tempo. Dit is ook gelijk de reden dat we geen excursie inplannen. Met de stadswandeling op papier verkennen we het oude centrum met koloniale gebouwen en oude kathedralen.

Kolibries en vlinders in het nevelwoud
Woensdag 07 mei - vrijdag 09 mei

Vooral de liefhebbers van alles wat fladdert en vliegt, halen de komende dagen hun
hart op. De omgeving met watervallen, koel nevelwoud en gekleurde orchideeën
maakt het ook voor de reisgenoten een aantrekkelijke plek. Een fotocamera met goede autofocus komt goed van pas bij het fotograferen van de nooit stilzittende vlinders en kolibries. De uit bamboe opgetrokken ecolodge waar we verblijven heeft het wel makkelijker voor ons gemaakt; overal hangen bakjes met een zoete lekkernij waar ze op af komen. Vanuit het restaurant hebben we uitzicht op het nevelwoud; een mysterieus schouwspel van boomtoppen gehuld in flarden wolken. Na een wandeling met gids over met mos beklede paden kunnen we ons met een boek terug trekken in onze hangmat. Door de vochtigheid en de schaduwrijke begroeiing kan het fris worden. Warme kleding mee, en natuurlijk een poncho. Aan het eind van de middag reizen we, evenals op de heenweg, per auto met chauffeur terug naar Quito.

Witte toppen en hacienda's
Vrijdag 09 mei - zondag 11 mei

De bussen rijden de door ons uitgestippelde route niet en daarom hebben wij vandaag een auto met chauffeur. Met wat drinken, een snack en niet te vergeten ons fototoestel binnen handbereik gaan we vandaag op pad richting de Cotopaxi vulkaan. De rit van ongeveer twee uur gaat over de ‘Laan der vulkanen’, deze naam behoeft geen verdere uitleg vinden wij. We gaan de chauffeur vragen om onderweg te stoppen voor het maken van een foto. We verblijven op een haciënda (een oude, werkende boerderij). De omgeving met de besneeuwde vulkaantop omringd door uitgestrekte vlaktes met hier en daar een lama, alvast een voorproefje voor morgen. Omdat we deze bouwsteen met een nacht hebben verlengd, hebben we de volgende dag tijd om de omgeving van de vulkaan te verkennen. Via het hotel kunnen we allerlei leuke trips boeken, zoals paardrijden en mountainbiken. Ook kunnen we mooi wandelen bij de Cotopaxi. Bij aankomst zullen we meteen vragen wat de mogelijkheden zijn zodat we met de excursie mee kunnen. De laatste dag van deze bouwsteen is pittig. Na het ontbijt rijdt de chauffeur naar het startpunt van de wandeling op de Cotopaxivulkaan; wandelschoenen en warme kleding aan dus. De wandeling van 300 meter door het mulle lavazand is gemakkelijk zelf te maken maar de chauffeur gaat graag mee als we dit vragen. In het kader van ‘nu we hier toch zijn’ kunnen we ook door klimmen naar de gletsjerrand op 5000 meter hoogte. Dit zullen we dan op eigen tempo doen met genoeg uithijg-stops want hier voel je de hoogte zeker. Terug bij het startpunt brengt de chauffeur ons ’s middags naar de volgende plek dus ‘sit back and relax’.

Quito Mariscal Hotel standard
Zondag 11 mei - maandag 12 mei

Terug in Quito verblijven we nog een nacht in hetzelfde hotel.

Amazone in, olielamp aan
Maandag 12 mei - donderdag 15 mei

In ruim 40 minuten vliegen we naar het hart van Ecuador’s primaire Amazone (nog niet bewerkt door de mens). Volgens ons krijg je geen beter junglegevoel dan hier. Zelfs de transfer naar de ecolodge draagt hier aan bij; per motorkano varen we over de Cuyabenorivier waar we al de eerste aapjes kunnen spotten. We slapen drie nachten in een houten cabaña met warm water maar zonder elektriciteit. De batterij van ons fototoestel kunnen we opladen in de gemeenschappelijke ruimte. Klamboe’s houden ‘s nachts de muggen op een afstandje. Fijn, want deze diertjes wil je nou net niet van dichtbij zien. Verdere zorgen zijn er niet want alle maaltijden, excursies en transfers zijn inclusief. Geheel in stijl zullen we gewekt worden door de dieren- en vogelgeluiden. Uitslapen zit er hier, vanwege de temperatuur, niet in. Per boot en te voet dwalen we de komende dagen samen met gids en andere reizigers door overstroomde bossen en langs eeuwenoude bomen. Niet alleen overdag, maar ook ’s nachts. Doordat dit stuk van de Amazone nog onaangetast is, is de kans op het zien van apen, kaaimannen, schildpadden, dolfijnen en exotische vogels erg groot. Vergeet ook je verrekijker en een extra geheugenkaartje voor je camera niet. Op de laatste dag van de bouwsteen nemen we een vlucht terug naar Quito, waar we arriveren aan het begin van de avond.

Quito Mariscal Hotel standard
Donderdag 15 mei - vrijdag 16 mei

Terug in Quito verblijven we weer een nachtje in ons hotel in de Mariscalwijk.

Galapagos: once in a lifetime
Vrijdag 16 mei - maandag 19 mei
In ca. 3 uur vliegen we naar de Galapagoseilanden waar het 1 uur later is dan
op het vasteland. Met ronddobberende pelikanen, fregatvogels aan de horizon en een luierende zeeleeuw op een bankje bij de luchthaven, weet je meteen dat je op een van de meest bijzondere plekjes ter wereld bent aangekomen. We verblijven in Puerto Ayora. Zaterdag 17 mei en zondag 18 mei gaan we duiken via Silberstein.

Galapagos: once in a lifetime
Maandag 19 mei - vrijdag 23 mei

De komende dagen gaan we Charles Darwin achterna en gaan we per boot verschillende eilanden van de beroemde Galapagos archipel langs. Tijdens deze tour komen we op plekken waar landtours niet kunnen komen. Dit maakt deze tour tot onze favoriet. Als een soort expeditie maken we met een klein internationaal gezelschap een bootreis langs de eilanden. De boot vaart ’s nachts dus laat ons elke ochtend verrassen door een nieuwe omgeving. De exacte vaarroute wordt ter plaatse bepaald en is afhankelijk van weersomstandigheden en autoriteiten. Een ding is zeker, we gaan zien waar de Galapagos om bekend staan; een grote verscheidenheid aan dieren in hun natuurlijke habitat, hopelijk van dichtbij. Samen met onze cruisegenoten en opvarenden van andere boten gaan we te voet, per boot en al snorkelend de Galapagos met haar inwoners ontdekken. Hopelijk zien we haaien, flamingo’s, zeeleeuwen en natuurlijk de blue-footed-boobie! Ook komen veel vogels naar de beroemde archipel toe om te paren, te overwinteren of hun jongen groot te brengen.

Guayaquil city hotel
Vrijdag 23 mei - zaterdag 24 mei

Na aankomst op de luchthaven worden we opgehaald en naar ons hotel in het centrum van Guayaquil gebracht. Hier verblijven we een nacht. Met grote straten, veel groen, de uitgestrekte malecon boulevard en kleurrijke kunstenaarswijk
Las Peñas. We kunnen nog een kijkje nemen in het Parque Bolívar, ook wel het leguanenpark genoemd. Hier krioelt het van de leguanen. In de bomen, op standbeelden, banken, weggetjes, overal zitten of liggen ze! Ze zijn helemaal niet bang van mensen (sommige mensen zijn daarentegen wel bang van hen...). Een bijzonder gezicht.

Terugvlucht naar Amsterdam
Zaterdag 24 mei - zondag 25 mei

Het is alweer tijd om 'Zuid-Amerika in het klein' gedag te zeggen. Met beelden van koloniale kerken, bolhoedjes, kleine apen en de wondere dierenwereld van de Galapagos nog vers op je netvlies.

1. Jerney:
    28 april 2014
    Ziet er weer goed uit! ;-) Ga er lekker van genieten samen. xxx Jerney
  2. Steef Jansen:
    4 mei 2014
    Vanmorgen nog een appje gestuurd maar te laat geniet ervan en wij volgen jullie
  3. Steef Jansen:
    5 mei 2014