Grand Canyon

26 mei 2016 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Woensdag 25 mei

We starten vandaag de rondreis met onze eigen huurauto. De taxi brengt ons naar de autoverhuurplaats nabij het vliegveld van Las Vegas. Stephan heeft zich gisteren online geregistreerd voor de huurauto waardoor het ophalen sneller moet gaan. We staan te wachten in de rij en begrijpen dan ook niet waarom het allemaal zo lang duurt. We vragen het na en het blijkt dat we direct naar de auto’s kunnen lopen. En nu? We vragen bij een medewerker welke auto van ons is. We kunnen kiezen uit alle auto’s die in de midden klasse rij opgesteld staan. We kiezen een witte Nissan Altima, een lekkere ruime bak.

Bij de Wallmart slaan we de boodschappen in. Een koelbox voor $ 15 en ijs koelt ons bier en wijn. Op weg naar de Grand Canyon stoppen we bij de Hoover Dam. Het is hier warm (+/- 30 graden) en erg (toeristisch) druk. We parkeren de auto voor $ 10 dollar en lopen een rondje. Nu nog 4 uur rijden naar de Grand Canyon.

Het is 16:30 uur en komen versuft aan bij de Yavapai lodge in het National park Grand Canyon (zuidkant). Wat gaan we doen? Slapen, rondje lopen, zonsondergang? We zijn toch wel erg benieuwd waar de Grand Canyon nu is. We trekken een lange broek aan, een trui en gaan op weg naar de vele uitkijkpunten. De temperatuur is hier nu +/- 15 graden.

Het uitzicht is echt erg gaaf! De zonsondergang maken we niet helemaal mee. Het is bewolkt en gaan met de bus terug naar onze lodge. Als we met z’n allen dadelijk na zonsondergang weer met de bus terug moeten dan kan het even duren. Het is ook niet erg warm. De capuchon op onze truien hebben we al opgezet.

Zullen we dan de zonsopgang in de Grand Canyon gaan bekijken? Dat is morgen al om 5:15 uur.

Donderdag 26 mei

Om 4:45 uur gaat de wekker en is het al een beetje licht. We rijden naar Yavapai Point waar de zonsopgang het mooiste moet zijn. Helaas is het weer bewolkt en koud (+/- 5 graden). We zijn nu wel voorbereidt met handschoenen, thermohemd en jassen. De rode gloed zien we gedeeltelijk opkomen. Het is nu wel lekker rustig en rijden naar Desert View Watchtower. Het is ongeveer 40 kilometer rijden naar de uitkijktoren. Onderweg zien we veel herten, ook over de weg, dus een paar keer goed remmen. Het is even vroeg opstaan, maar dan heb je ook wat.  De verschillende uitkijkpunten zijn geweldig. Het is nog zo vroeg dat alles gesloten is. We gaan terug naar de lodge voor koffie en ontbijt.

Als we nu toch wakker zijn, lopen we ook nog maar een rondje langs de afgrond. We lopen de Rim Trail en er is bijna niemand en erg stil. De Amerikanen etc. hebben een hekel aan lopen en dat blijkt als we bij het Visitor Center aankomen. Daar wordt iedereen “uitgeladen” voor een blik op de Grand Canyon. Wel mooi een Condor gezien. Gezien de snelheden die ze bereiken door de thermische stromingen, geen foto kunnen schieten.

We zijn er nu wel klaar mee. Het is +/- 11:30 uur en gaan terug voor een rustmomentje. Vanavond toch nog een poging wagen voor de zonsondergang en misschien morgen ook nog wel de zonsopgang. Het is vroeg opstaan, maar zeker de moeite waard.

Om +/- 15:00 uur hebben we toch geen rust in de kont en gaan we weer lopen langs de afgrond van de Grand Canyon. We gaan naar het uiterste puntje van de rode (bus) route. Onderweg bedenken we dat de zonsondergang nabij onze lodge met bier toch wel een erg goed idee is. Dat wordt opschieten! Zullen we het halen?  Uitgerust met bier, chips, lampjes, handschoenen, dubbele truien lopen we hard door via de Rim trail die we ook vanochtend gelopen hebben. We kiezen het beste plekje en wachten tot de zon achter de uitstekende rots verdwijnt. Het is nog schemerig en kunnen makkelijk teruglopen, zonder een misstap in de Grand Canyon. Op het pad terug met naaldbomen zegt Stephan dat we nu wel de poema tegen kunnen komen. Vanochtend zagen we richting Desert View daarvoor waarschuwingsborden. Hij roept; “poesje mouw….” Op dat moment ziet hij iets in het duister en schrikt zich kapot. Dat krijg je als je meisjes plaagt. Lisa begint al te lachen. Het is een golden retriever.

Vrijdag 27 mei

We gaan weer voor de zonsopgang. Om 4:45 uur gaat de wekker en we kijken naar buiten. Het is al lichter dan gisteren en het is helder. We springen de kamer uit en rijden naar het uitzichtpunt. Het is een stuk aangenamer dan gisteren. Als de zon is opgekomen kunnen we wat opwarmen. Er zat ijs op het dak van de auto toen we bij het uitkijkpunt aankwamen. De handen van Stephan zijn koud van het maken van foto’s. Toch dunne handschoentjes voor het maken van foto’s? Ja, lekker Lisa dit gaat me commentaar opleveren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dick en Rina:
    26 mei 2016
    zo, wat een beleving wat mooi,maar die afgrond oei oei.Het is wel heel bijzonder he. Veel plezier nog.