Hell's Gate en Bogoria

23 juli 2010 - Hell's Gate National Park, Kenia

We hebben vannacht met kruiken in bed geslapen, heerlijk. Het Crater Lake ligt op 2.000 meter boven de zeespiegel en onder de Evenaar. Het is gisteren Winter geworden en het was dan ook erg koud en vochtig. Om bij de bus te komen moeten we enkele trappen omhoog lopen. Dit valt erg tegen na de wandeling van gisteren en het hoogteverschil.

We gaan vandaag op weg naar Baringo. Eerst naar Hell’s Gate National Park. Een schitterend deel van het vulkanische gebergte ten zuiden van het Naivashameer. Het park bestaat uit een indrukwekkende kloof met hoog oprijzende rotswanden. We lopen tussen deze kloven en moeten we een aantal keren flink klimmen en klauteren. De klimcursus van Stephan komt dan goed van pas. Lisa wordt bij het minst of geringste geholpen door de gids. Deze heeft dan ook extra fooi verdiend. De krachtige geisers zijn met buitenlandse steun getemd om energie om te wekken. Het is heel vreemd om te zien / voelen dat de ene stroom water koud is en de andere heel heet. Hell’s Gate is ook een van de weinige nationale parken in Kenia die te voet verkend mogen worden.

De lunch hebben we in een hotel in Nakuru terwijl buschauffeur Ben de bus checkt. Hij heeft een raar geluid gehoord bij de banden en wil dat graag checken voordat we weer “off road” gaan. Gelukkig is het niets. Hij heeft alles goed schoongemaakt en we kunnen weer verder. Rijdend door de stad krijg je weer een heel andere indruk van Kenia dan in de wildparken.

Om het programma van morgen niet te vol te hebben gaan we vandaag alsnog naar Lake Bogoria National Reserve. Daar is het smalle langgerekte Bogoriameer met zijn zoute, blauwe water gelegen aan de voet van oprijzende kliffen. Warme geisers spuiten langs de oevers omhoog. Het ondiepe en warme zoutmeer trekt enorme aantallen flamingo’s aan. De jonge (witte) Flamingo’s groeien daar op. De roze Flamingo’s zijn de oudere en hebben die kleur gekregen door het eten van algen en kiezelwieren.

De accommodatie heeft uitzicht over het Baringomeer en vanwege annulering van andere gasten zijn we de enige. We kunnen dus een kamer uitkiezen naar keuze met warm water en goed uitzicht. Het eten wordt speciaal geserveerd naar keuze.

1. Dick en Rina.:
    24 juli 2010
    Geweldig wat een ervaring, het zijn mooie reisverslagen en foto's. Geniet nog van de tweede week.Groetjes Rina en Dick
  2. Steef Jansen:
    24 juli 2010
    Het is weer een geweldige reis!! Jullie hebben al weer veel prachtige dingen gezien. Het is wel tamelijk fris zo te zien. We zijn erg benieuwd naar het vervolg.Groeten, Steef en Annie
  3. Jurgen/Bianca/Mike en Iris:
    24 juli 2010
    Wat een geweldige ervaring! Bianca is helemaal jaloers.
    De foto's zijn ook heel mooi. Mike zal wel blij zijn met de foto's Kan hij volgend jaar een mooie jungle slaapkamer maken.
    Veel plezier nog de laatste week, en geniet ervan!
  4. Eef:
    25 juli 2010
    Klinkt allemaal super en de foto's zijn ook erg gaaf!!! Tijd gaat zeker wel snel, of niet? Nou geniet van de laatste week en hopelijk zien jullie de laatste uit the big five nog!

Groetjes en haje
  5. Teun en Hanneke:
    26 juli 2010
    Super! Wat hebben jullie het weer goed voor elkaar. Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben en volgens mij is die Ben goud waard! Heel veel plezier nog en we blijven jullie volgen.

Groetjes..
  6. Dick en Rina.:
    27 juli 2010
    Het zijn weer super mooie foto's. We krijgen een beetje de indruk hoe het er daar uitziet. We wachten op de rest van de foto's als jullie terug zijn. Geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes Rina en Dick
  7. Jurgen/Bianca/Mike en Iris:
    WAUW!!!!
    Echt geweldig!
    Ben benieuwd naar de andere foto's.
    groetjes en geniet er nog van!
  8. Joris:
    27 juli 2010
    Ziet echt er goed uit buren! Ben wel een btje jaloers als ik al die gave beesten zie! Geniet er nog van!
    De buurman!
  9. Herman Teunissen:
    Mooie reis luitjes.
    Geniet van de paar laatste dagen, het zit er zo weer op!!