Masai Mara, dag 3

21 juli 2010 - Maasai Mara National Reserve, Kenia

We zijn weer helemaal nieuw. Kom maar op met de laatste dag Masai Mara. We beginnen extra vroeg om de drukte voor te zijn. Om 06.30 uur worden we opgehaald en voor een picknick ontbijt is gezorgd. In het begin is het nog rustig. We zijn waarschijnlijk al te verwend in de afgelopen twee dagen. Dan zien we een mannetjes Leeuw. Omdat mannetjes Leeuwen niet alleen leven gaan we op zoek naar de andere Leeuwen. In het hoge gras zitten de Leeuwen goed verborgen. Via het “bakkie” heeft Ben blijkbaar iets doorgekregen. In de verte zien we op een plek wel acht bussen staan. Dan zal er wel iets bijzonders te zien zijn. En dat is het zeker! Een mannetjes Leeuw loopt net weg met de kop van een aangevreten dier. Daarnaast liggen twee vrouwtjes Leeuwen en zeker twaalf Welpjes te eten in het hoge gras. Nadat onze Ben de bus zo goed heeft voorgedrongen kunnen we goede foto’s en video maken. Op naar het picknick ontbijt. Dat hebben we nu wel verdiend.

Vanaf de picknick plaats zien we overal bussen vandaan komen om de vele Leeuwen en Welpjes te kunnen bekijken. Echt krankzinnig. We hebben op een moment wel negentien bussen geteld. De Leeuwen gaan er dan ook vandoor. We vervolgen de reis en uiteindelijk zien we nog een Leeuw en Olifanten. Onze Ben heeft alleen niet zo veel tijd lijkt het. We hebben de beesten al meerdere malen gezien en vaak weet hij via de andere kant een betere plek te bemachtigen. We vertrouwen erop dat het goed gaat komen. Later blijkt dat hij op zoek was naar een Cheeta. We zijn net op tijd. Ook een erg gaaf beest. Het is veel slanker dan de Luipaard. De Cheeta loopt “jagend” weg en wij zien iets verderop een Gazelle alleen lopen en is daarmee een mooie prooi. We wachten nog even af wat er gaat gebeuren, maar de weg van de Cheeta wordt versperd door vele andere bussen. Ook vind de Cheeta het blijkbaar leuk geweest. Het gaat er lekker bij liggen.

Voor de lunch zijn we terug bij de lodge en gaan we lekker relaxen. Om 16.00 uur gaan we samen met een Masai op pad. Deze wijst ons de plantjes die ze gebruiken voor deodorant, allergie, tandenpoetsen, hoofdpijn etc. Hij laat ons tevens het dorp zien waar de acht families wonen. Dat komt overeen met +/- 120 bewoners. Binnen het dorp sta je vol verbazing. Kinderen met vele vliegen staan de gedroogde maïskolven naar binnen te sjouwen. Uit de hutten komen de jonge dames met nette kleding voor de openingsdans. Daarna voeren ook de Masai mannen een dans op. Alles is erop gericht om geld te verdienen. Volgens de regering trekken de reservaten toeristen en gaan de inkomsten van het lucratieve toerisme naar de lokale bevolking, maar de Masai ziet er zelden wat van. In werkelijkheid wordt hen de toegang tot belangrijke weidegronden ontzegd. Sommige Masai vragen nu geld aan toeristen die hun dorpen willen bezoeken, foto’s willen nemen of souvenirs willen kopen. We hebben een bijdrage geleverd aan het onderhouden van de Masai in nomadische stijl.

Voor het avondeten worden we door de ober gewezen op het avondspektakel dat iedere avond plaats vindt bij de ondergelegen bar . Ook staan er vele cocktails op de kaart en daarmee wordt Lisa gelokt. Om 22.00 uur worden de Hyena’s gevoerd. Op het moment dat het vlees wordt neergelegd tellen we wel meer dan vijftien Hyena’s. Het kraken van de botten hoor je heel goed. Hyena’s eten alles op in tegenstelling tot bijvoorbeeld Leeuwen. Die eten enkel het vlees eraf en dan maken de Gieren de boten schoon. Het is voor de natuur niet goed om de Hyena’s te voeren, maar het is wel een erg indrukwekkend.