Monument Valley - Page / Lake Powell

28 mei 2016 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Zaterdag 28 mei

We staan klokslag 7:00 uur bij het restaurant voor het ontbijt. Op de koffie, pannenkoeken en jus orange kunnen we de reis van +/- 1 uur naar Monument Valley aan. Onderweg stoppen we al een paar keer voor een fotomomentje. Het rode indianenlandschap met uitgeslepen rotsen geeft weer nieuwe indrukken.

Op de parkeerplaats van het natuurpark is het even zoeken welke jeep tour voor ons gereserveerd is, maar uiteindelijk kunnen we van start voor de 2,5 uur durende tour. Stephan is helemaal in zijn element door de Clint Eastwood gedachten. De filmindustrie heeft het landschap van Monument Valley veel gebruikt in zijn Western films. De gids laat zien waaraan de rotsen hun naam danken, zoals John Waynes hat. De tour is een leuke aanvulling. Nu kan ook Stephan rustig om zich heen kijken, zonder uit te hoeven kijken op de weg voor ander verkeer etc.

Nu op naar Lake Powell National Park. Of toch Page? We hebben (weer) “ruzie” met de TOM TOM en gaan richting Page. We kijken daar wel verder. De “trauma’s” van vorig jaar van het niet kunnen vinden van de locaties komen weer boven. Op de voucher zien we als opmerking dat voor Glen Canyon National Recreation toegang betaald moet worden. Dus dan geen Lake Powell National Park? Dat verklaard een hoop. Het hotel ligt wel aan Lake Powell. Leeeezzzen zouden een paar mensen dan zeggen. Het is een grootschalige lodge aan de rand van het meer. Het waterpeil is sinds 2000 dramatisch gezakt, dat is goed zichtbaar door de verkleuring aan de rotsen.

Het dorpje Page is op +/- 15 km afstand en we gaan daar alvast onze Antelope Canyon Tour voor morgen bevestigen. Dan weten we ook gelijk waar het is en hoe laat precies. Het lijkt erop dat het hier weer 1 uur vroeger is dan Bluff. Dat blijkt ook het geval te zijn. Bij de Outlet winkel checken we de Levi’s spijkerbroeken. Ze zijn inderdaad +/- $ 50, maar de juiste maten wordt lastig. Voornamelijk breed en kort. We rijden verder en zien grote “trein” barbecues staan. Zullen we daar toch alvast gaan eten? Is het niet te vroeg? Het ruikt wel lekker. Na nog een rondje gereden te hebben besluiten we toch om bij de Texas barbecue te gaan eten. Met een lokaal Grand Canyon biertje en langzaam gegaarde en gerookte spare ribs is het Western gevoel compleet. Deze redneck tent doet zijn naam eer aan. We hebben de opmerkingen over Trump maar even achterwege gelaten. De teksten zoals, You dont’t like my American flag sticker, dial 0800 get out of America, zeggen genoeg.

Zondag 29 mei

De Antelope Canyon tour begint pas om 11:30 uur, veel later is niet aan te raden vanwege de warmte. Al is het in de Canyon niet warm. Met velen lopen we de diepe kloof met kronkelende lagen zandsteen in. Het lichtinval in de kloof geeft mooie fotomomenten. Vanwege Holiday weekend, in verband met Memorial Day (maandag 30 mei), is het erg druk.

Met een gemixt vleesgerecht bij Texas barbecue, dat we samen delen, maken we ons klaar voor de reis naar Zion (+/- 2,5 uur). Het is echt super lekker vlees! Daar kunnen we even op teren.

1. Steef Jansen:
    30 mei 2016
    Vanmorgen bij het ontbijt een inhaalslag gemaakt met het lezen. Leuke verhalen en mooie foto's. Parkeren wel duur. Ik hoop nog wel op een foto van een poema.