Sukau - Kota Kinabalu 22-08-2009

22 augustus 2009 - Kota Kinabalu, Maleisië

Om 07.00 uur staat er voor ons een ontbijt klaar en om 07.30 uur vertrekken we uit Sukau. We gaan na een korte bootreis verder met het busje naar de Gomantong caves. Onderweg zien we nog een kleine slang die over de weg probeert over te steken. We hebben hem maar even geholpen. Bij de ingang van de kalksteengrotten aangekomen is het nog tien minuten lopen naar de Black cave (Simud Hitam). Onderweg komen we nog een wilde Orang Oetan tegen en ja nu gelukt, de neushoornvogel. Wat een mooi dier is dat en groot. Helaas te ver voor foto en film, maar de verrekijker biedt uitkomst. Overigens een stuk gereedschap wat je hier MOET hebben. Dus pa en ma bedankt, een erg goed cadeau.

De gids Jamie vond het wel mooi zo en gaf aan dat we verder gingen naar de grot. Even een korte uitleg: In deze grotten worden de nesten van zwaluwen verzameld door de lokale bevolking. Deze nesten worden gebruikt voor vogelnestjessoep. Een delicatesse uit de Chinese keuken. Het geluk kan niet op want ze oogsten drie keer per jaar tussen de twee en vier weken, en de oogst is net een aantal dagen bezig. De grotten zijn zeer hoog, ze klimmen met loshangende ladders in touwen naar boven en gooien de nesten naar benenden waar ze weer worden opgeraapt. Echt lekker ruikt het er niet. Er zitten namelijk ook vleermuizen. De gehele bodem is bedekt met Guano (vleermuizenpoep). Deze poep wordt weer gegeten door miljoenen kakkerlakken die weer gegeten worden door de vleermuizen. We worden nog wel even gewaarschuwd door Jamie, er lopen giftige duizend- en honderd poten. Vooral de honderd poten zijn erg giftig. Na een rit van twee uur eerst nog even eten in een English Teahouse met en mooi uitzicht. Nu zit het er echt op we gaan terug naar Kota Kinabalu.

In het vijfsterren Nexus Karambunai Resort (Kota Kinabalu) kunnen we de komende dagen bijkomen van alle indrukken. Het is een zeer luxe resort.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Steef Jansen:
    22 augustus 2009
    Rust lekker uit en we zijn zeer benieuwd naar de films en foto's. Jullie klinken erg enthousiast dus het lijkt er op dat jullie volop genieten. Fijn zo