Sungai Kinabatangan 21-08-2009

21 augustus 2009 - Kinabatangan River, Sabah, Borneo, Maleisië

Om 06.00 uur worden we verwacht voor een kopje thee en om 06.30 uur gaan we een boottocht over de Sungai Kinabatangan rivier maken. In de vroege ochtend is het meeste wild te zien. De Sultana’s, van thuis meegenomen, dienen als “ontbijt”. We worden echt beloond. We zien twee orang-oetans die in de wilde jungle leven. Deze worden niet bijgevoerd of iets dergelijks. Het is echt! Geweldig! Een daarvan is zelfs een groot mannetje. Daarnaast nog enkele neusapen, langstaartmakaak, katslang (geel/zwarte slang met kattenogen) en diverse bijzondere vogels bij de jungle track. Dan loop je pas echt in de jungle. Gebukt tussen de bomen door en over modderige paden. Een uur gelopen en kennis gemaakt met de bloedzuigers. Stephan had er twee op zijn rug zitten. Het heeft nog een tijdje nagebloed. Bij terugkomst bij de lodge hebben we ontbeten met gebakken eieren, toast, worstjes en gebakken mie. De stroom (generator) stopt ’s ochtends en ’s avonds een paar uur waardoor we eerst gingen ontbijten (vanwege broodrooster op stroom) en dan gingen omkleden. Bij het uitkleden goed uitkijken voor beestjes op warme plekjes. Dan is het tijd voor een boek bij de rivier.

Om 16.00 uur vertrokken voor een cruise over de rivier. Het begint lichtjes te regenen. Op zich geen probleem, nu maar kijken of de dieren daar ook zo over denken. Tijdens de cruise hebben we weer en hoop dieren mogen zien. De regen heeft er toch voor gezorgd dat er bijvoorbeeld minder apen waren dan de dag ervoor. Deze cruise duurde twee uur. Echt weer heel erg gaaf. Bij terugkomst bij de lodge worden we getrakteerd op een groep Hornbill birds. Deze lijken een beetje op de neushoornvogel/toekan. Meestal zie je ze met twee tegelijk. We hebben er uiteindelijk zeventien geteld. Dit is echt super om te zien en herrie maken doen ze ook. Nog even de spullen pakken voor morgen want dan vliegen we weer naar Kota Kinabalu.