Bako National Park 12-08-2009

12 augustus 2009 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Het is vandaag een superdag! Het is mooi weer, lekker gewandeld in het Bako National Park en de diverse soorten apen gezien zoals de Makaak, de Neusaap en de Zilverleefaap. Via een klein bootje over de rivier zijn we gearriveerd in het Nationaal park om daar met een mooi klein groepje van 11 personen en de lokale gids te gaan klauteren in de jungle. De jungletocht kwam uit op een strand waar we weer een aantal mooie foto’s hebben gemaakt. Eigenlijk is hier alles mooi! De tochten zijn goed verzorgd. Een flesje water, de lunch en een stuk fruit voor tussendoor waren meegenomen door de gids. We komen dus niets te kort (mochten jullie je daar nog zorgen over maken). Bij de lunch moesten we goed oppassen voor de Makaak aap. Dit zijn erg snelle en agressieve apen als ze eten zien. De Italianen uit onze groep vonden het wel leuke beestjes en lieten hun eten afpakken. Het was ook leuk totdat ze meer wilden en agressiever werden. Dus Italianen zonder lunch. Met ons in de groep waren ook nog twee Nederlanders die zelf al een rondje Maleisië (schiereiland) hadden gereden en nu een paar dagen op Borneo waren. Het is dus iedere dag weer een wisselende groep en dat bevalt ons prima! Geen verplichtingen en toch niet helemaal alleen aan ons lot overgelaten. De moeders kunnen dan ook gerust zijn. Wij redden ons wel. De Nederlandse groep die met Fox reizen de reis Maleisië – Borneo maakt zijn we in het Nationaal park tegen het lijf gelopen. Je kunt er ook niet omheen met 30 man sterk. De gidsen van het park klaagden over de grote groepen. Deze jagen de dieren weg met hun lawaai. Het was maar goed dat wij niet bij die Fox groep zaten want dan hadden we niet zo’n mooie en leuke jungle tocht gehad. Grotere groepen lopen niet de “moeilijkere” tochten. Dan moet je veel te lang wachten, volgens de gids. Die moest nu al een paar keer wachten. Natuurlijk niet op Stephan (en Lisa). Die liepen natuurlijk voorop achter de gids aan. Voor Stephan zou het nog wel “gekker” mogen. Het klimmen en springen beviel hem wel. Lisa liep met haar wandelstokje er rustig achteraan.

We gaan zo een cocktailtje drinken aan de Sarawak rivier bij het hotel in Kuching en hebben net de tassen herschikt voor twee dagen verblijf bij de Iban’s in de Longhouses. Morgen worden we om 08.00 uur opgehaald. We gaan dan naar het Semonggok Wildlife Rehabilitation Centre, waar Orang Oetans zitten en gaan naar Serian voor een korte stop in de stad. Na de lunch en een bezoek aan de cacao- en peper plantages gaan we via de rivier naar de Longhouses. De dag erna verblijven we ook nog daar en hebben we een tocht over de rivier en de jungle. Na twee dagen zijn we weer “bereikbaar”. We kunnen ons dan gaan afspoelen in Damai Beach met een snorkeltocht en lekker badderen.

Jullie zullen ons dus twee dagen moeten “missen”. Daarna houden we jullie allemaal weer snel op de hoogte.

Vooruit dan, we zijn nu net terug van het terras en het eten en hebben nog een paar foto’s gemaakt waar jullie ook nog naar kunnen kijken. Het reisverslag hadden we al op de laptop voorbereid en nu dus aangevuld.

1. Steven en Marjon:
    12 augustus 2009
    Ha die vakantiegangers,

Leuk om te horen hoe het jullie vergaat en te zien hoe mooi het daar allemaal is.
    Nog heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel plezier en geniet ervan.

Groetjes Steven, Marjon & ..........
  2. Jerney:
    13 augustus 2009
    Hoi Stephan en Lisa!

Wat een geweldige reis maken jullie! Leuk om op deze manier te ervaren waar jullie zijn en wat jullie meemaken! Zo te lezen genieten jullie volop, blijf dat vooral doen! Leuke foto's ook trouwens!

Nou, have fun!

Groetjes Jerney
  3. Joris:
    14 augustus 2009
    Hee Buren,

Hebben jullie de koppensnellers overleefd? Was de rijstwijn een beetje te drinken?

Jullie cadeau heeft een klein prijsje opgeleverd. 20 euro is er op gevallen. Bedankt!

Groet Joris
  4. Hanneke:
    15 augustus 2009
    Hey vakantiegangers,

Even een berichtje van mensen die net terug komen uit het heerlijke Luxemburg! Ik zie dat jullie je weer prima vermaken. Neem als het lukt een paar leuke huisdieren mee.

Doei doei Hanneke..