Haciënda Chilcabamba – Nationaal Park Cotopaxi - Quito

11 mei 2014 - Cotopaxi, Ecuador

We worden al om 6.15 uur een beetje wakker terwijl we pas om 9.00 uur opgehaald worden voor de wandeling op de vulkaan Cotopaxi. Lisa gaat rustig naar het toilet en denkt nog even terug te gaan liggen. Dan hoort ze een kreet van Stephan; “Lisa kom”! De eerste gedachte was een bijzonder beest, maar daarna is het besef dat we de Cotopaxi kunnen zien vanaf de kamer. Ok, rustig aan, die is er dadelijk ook nog wel. Al gaat het wel snel met de wolken die de vulkaan kunnen bedekken. We springen naar buiten met de camera’s en zien ook de andere drie vulkanen die in deze omgeving liggen.

Na het ontbijt wachten we in de zon op een bankje voor de Haciënda. We kunnen ons niet voorstellen dat we het dadelijk koud gaan krijgen. We rijden door het Nationaal Park Cotopaxi naar 4.500 meter hoogte. De actieve vulkaan is 5.897 meter hoog. Onderweg zien we een valk en kunnen we ver van ons afkijken. We hebben geluk met het weer.

Met onze gids gaan we de Cotopaxi opklimmen. Er ligt al sneeuw op 4.500 meter en wij gaan naar 4.800 meter. De eerste meters voel je de hoogte goed. Buiten adem rusten we op diverse hoogtes. Het herstel gaat snel. Dan hebben we toch een goede conditie? De laatste meters hagelt het. Het is leuk om een uur deze vulkaan te beklimmen, maar een hele dag? We zijn blij als we het eindpunt hebben bereikt. In eerste instantie dachten we; “hoe moeilijk kan 300 meter nou zijn”? Naar beneden gaat een stuk makkelijker. Geen last meer van de hoogte en door de hakken in het mulle lava zand te zetten glij je niet weg. De hagel is sneeuw geworden en de lokale bevolking is hier speciaal naar toe gekomen voor de sneeuw.

Terug in Quito wordt gelijk de reislogger online bijgewerkt en berichten verstuurd via de whats app. Bij de Haciënda Chilcabamba hadden we nog niet eens telefoonverbinding. Het tragische bericht dat NEC is gedegradeerd naar de eerste divisie bereikt ons. We gaan er maar Amber biertjes en caprinhia’s op drinken.

1. Steven en Marjon:
    12 mei 2014
    zo te horen is het weer allemaal fantastisch. ik ben benieuwd naar de rest van de dagen. veel plezier!!