Hilma Hooker

24 oktober 2011 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Ook nu zijn we redelijk vroeg wakker (+/-06.30 uur) en gaan we rustig opstaan met een gebakken eitje met spek en een yoghurt. Om 08.00 uur gaan we op weg om de volle duikflessen op te halen. We gaan als eerste op de ‘Hilma Hooker’ duiken. Dit is een vrachtschip dat in 1984 is afgezonken als duikattractie. De eigenaar van het schip heeft zich destijds niet meer gemeld na de ontdekking van 12.000 kilo marihuana achter een valse scheepwand in een van de voorste ruimen. De vele (grote) vis die vaak bij het wrak zijn hebben we niet gezien. Die zijn waarschijnlijk verjaagd door de vorige duikers. Ook wij zijn met twaalf duikers die een hoop herrie maken onderwater. Op de terugweg komen we inktvissen tegen die het inkt spuiten. Erg gaaf!

Na een korte stop voor volle duikflessen, tanken en boodschappen gaan we op weg naar het noorden. Na een klein uurtje rijden zijn we aangekomen in het Nationaal Park Washington-Slagbaai. Helaas we gaan hier niet duiken. Omdat ons is verteld dat we niets waardevols moeten meenemen, zeker niet in het noorden, hebben we geen ID kaart bij ons voor het bewijs van de toegangskaart. Na enkele mogelijke oplossingen te hebben overlegd kwamen we niet verder en wordt ons geadviseerd om morgenvroeg terug te komen. Nu is er ook te weinig tijd volgens hun. Dan maar weer de weg terug rijden en op zoek gaan naar een andere “off road” duikstek. Na enkele onverharde wegen komen we op een andere afgelegen duikstek (‘Nukove’).

Eenmaal in het water bedenkt Wim V dat zijn fotocamera nog in de auto ligt en dat is hier niet handig. Toch maar even ophalen. Ook Lisa wilde in eerste instantie haar lamp achterlaten, maar gelukkig was Stephan hier alert op voordat we het water ingingen.
De duikflessen waren toevallig allemaal erg vol en daardoor hebben we een lange duik gemaakt. We hebben weer een schildpad gezien. De vakantie van Hanneke kan niet meer stuk.

Het weer begint volgens de radio om te slaan. Er is ergens in de buurt een storing gezien, maar het is even de vraag hoe dat ontwikkeld. Om +/- 15.00 uur zal het gaan regenen. De dames (en Pieter) en de oudere mannen besluiten om vandaag geen duik meer te maken. Omkleden in de regen is voor in Nederland en niet voor in Bonaire. Een boekje lezen, een rosé of een biertje drinken en/of het schrijven van dit reisverslag klinkt ons ook goed in de oren. De andere mannen gaan nog een duikje in de buurt maken.

Als de duikers terugkomen hebben Hanneke en Lisa de fles rosé (bijna) opgemaakt en zijn ze al erg gezellig. Nog even een drankje in de bar bij Djambo, douchen en dan naar het restaurant voor de
“catch of the day”. Dat is de Dradon met volgens het restaurant geen kaassaus, maar botersaus met limoen. Stephan en Lisa hebben zo hun twijfels maar het smaakte aardig. Vandaag heeft Wilbert zich ook aangemeld om te kunnen rijden en die is vanavond dan ook gelijk de chauffeur. In Bonaire hebben ze geen drankverbod voor het auto rijden dus het maakt eigenlijk niet uit wie er rijdt. Alleen als brave Hollanders vinden we het toch niet verstandig om met drank op te gaan rijden.