Icefields Parkway - Jasper

11 juli 2012 - Jasper, Canada

Het is een klein uurtje rijden naar ‘Columbia Icefield’ waar we de gletsjer tocht hebben op de ‘Athabasca Glacier’. Dat weten we nu mooi al van te voren doordat we gisteren te ver zijn gereden daar naar toe. Is het toch nog ergens goed voor geweest. Om 09.30 uur moeten we ons melden en daarvoor nemen we nog een koffie in het tegenover liggend bezoekerscentrum.

Beneden aan de gletsjer is het 14 graden en staat er veel wind. Boven op de gletsjer zal het 10 graden kouder worden waardoor Lisa naast het thermoshemd toch nog een vestje onder de winddichte jas aantrekt. Tevens gebruiken we de factor 50 zonnebrand crème van de gletsjertocht organisatie. We hebben ons vanmorgen al goed ingesmeerd, maar lokale crème en factor 50 is toch altijd beter. De organisatie voorziet ons ook van regenkleding en handschoenen. Het weer kan snel omslaan en ze willen ons graag droog terugbrengen. Er is een strak blauwe lucht dus we denken niet dat we de regenkleding nodig hebben. We stoppen het onderin de rugzak voor de zekerheid.

Het eerste gedeelte is een wandeling over gesteente waar enkele jaren geleden nog ijs lag. Dan zie je dat het toch erg snel smelt allemaal. We lopen over het dikker ijs en zien diverse diepe gleuven. De ‘Athabasca Glacier’ is op enkele delen zo dik als de Eiffeltoren in Parijs hoog is. Door het ijs zakken zal dan ook niet zo snel gebeuren. Wel zijn er diverse diepe gleuven / overhangende ijsschoten die in kunnen storten. Hierdoor is het ook verplicht om met een gids de gletsjer op te lopen omdat deze de veilige routes kennen. We lopen er dan ook braaf in één rij achteraan. De groep bestaat uit 10 personen, één hond en één gids’. Onderweg stoppen we af en toe om van het uitzicht te genieten en krijgen we diverse informatie over de ‘Athabasca Glacier’ en het gebied eromheen. De terugweg gaat snel in één stuk door. De wind in de rug maakt het koud en inmiddels is de kou door de wandelschoenen van Lisa doorgedrongen. Op naar de warmere temperatuur. Eenmaal beneden aangekomen is het in vergelijking met boven warm en beginnen we gelijk met het uittrekken van de diverse lagen. De 3 uur durende gletsjer tocht heeft ons weer een ervaring rijker gemaakt.

Het is inmiddels 13.30 uur en we vervolgen de weg richting Jasper. We stoppen bij de ‘Athabasca Falls’ waar de ‘Athabasca River’ een vrije val maakt van 23 meter. Het is niet de hoogste waterval van de Rockies, maar de ‘Athabasca River’ wordt hier met zoveel kracht door een nauwe doorgang geperst dat er een machtige, schuimende en kolkende stroom ontstaat.

Het ‘Becker’s Chalets’ ligt aan de Highway 93 South nabij Jasper en zien we direct liggen. We zijn nu wat alerter op het vinden van onze lodge. Niet dat het zo moeilijk is. We rijden eerst verder naar het stadje Jasper om voor de eerste keer te tanken en boodschappen te doen. Het is altijd handig om een voorraad broodjes, drinken en natuurlijk bier te hebben. In de supermarkt nemen we ook een “antimuggen spiraal” mee voor op het terras. De eerste dag heeft Stephan al een muggenbult midden op zijn voorhoofd gehad en bij het wandelen zien we ze steeds vaker verschijnen.

In de stad Jasper komen we weer de Australiër tegen die we eerder in Lake Louise en later ook bij ‘Columbia Icefield’ zijn tegengekomen. De meeste reizigers maken hetzelfde rondje en kom je dan ergens anders weer tegen.

Op de reisbeschrijving staat “lodge de luxe” en dat is ook wel te zien. We hebben een afzonderlijke woonkamer met complete keuken en openhaard. Tevens een balkon met uitzicht op de ‘Athabasca River’ en enkele bergen met sneeuw op de toppen. De “antimuggen spiraal” komt op het balkon nu al goed van pas. Het illegaal roken van een sigaartje door Stephan is niet voldoende om de muggen te verjagen. In de huisregels is vermeld dat roken op het balkon niet is toegestaan vanwege de overlast die omwonenden hiervan kunnen hebben. Barbecueën op het terras is geen probleem (?!). De lodge heeft voldoende stopcontacten, maar niet de goede voor de laptop. We gaan over op berichtjes via de Whats App.

Bij aankomst hebben we niet gereserveerd voor het avondeten. Het blijkt toch wel druk te zijn, maar een tafeltje voor twee is geen probleem. We hebben heerlijk gegeten en nemen nog een koud biertje (uit de koelkast) op het balkon.