Jasper

12 juli 2012 - Jasper Nationaal Park, Canada

Als we om 07.30 uur wakker worden zijn we lui en gaat het allemaal niet zo snel. Enkele berichtjes versturen naar het thuisfront via Whats App en op ons gemak genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet bij ‘Becker’s Chalets’. We hebben het idee om te gaan wandelen op de ‘Whistlers Mountain’ waar we een uitzicht hebben op Jasper. Bij het ontbijt horen we anderen enthousiast vertellen over de avondtocht die ze gisteren hebben gehad bij ‘Maligne Lake’ waar ze diverse beren hebben gezien. Zouden die beren daar ook overdag zitten?

De afslag richting ‘Whistlers Mountain’ is nabij de ‘Becker’s Chalets’. Een steile en slingerende weg brengt ons bij de ‘Jasper Tramway’ waar we via de kabelbaan naar de top kunnen. We willen echter lopen naar de top en vragen waar het wandelpad begint. Na een blik op Jasper vanaf deze hoogte rijden we terug naar een hotel waar het pad zou moeten beginnen. De aangrenzende weg met bewegwijzering van de wandelroute is afgesloten en we besluiten om terug te rijden naar de lodge. Het uitzicht hebben we al een beetje gezien, het wandelpad lijkt afgesloten en het berenverhaal van vanochtend is ook aanlokkelijk. Bij de naastgelegen lodge zien we diverse herten met jongen. Wordt het vandaag een goede dag om wild te zien? Al lijken deze herten wel redelijk tam en te horen bij de naastgelegen lodge. Ze zijn gewend aan de vele mensen die inmiddels erbij staan.

Via de Maligne Valley Road, die 45 kilometer lang is, rijden we naar ‘Maligne Lake’. Onderweg stoppen we bij ‘Maligne Canyon’. Een 4 kilometer lang pad geeft uitzicht op kalkstenen wanden van 50 meter hoog en de vele loopbruggen bieden uitzicht op watervallen. Op de parkeerplaats zien we velen zich al met een “wc eend bus” inspuiten tegen de muggen. We merken al snel dat dit geen overbodige luxe is en spuiten ons weer in met de Nederlandse Deet van 50%. Het wordt warmer en als we willen stoppen in de schaduw worden we aangevallen door de muggen. Dat gaan we niet meer doen. Snel teruglopen naar de parkeerplaats. Op het hoger gelegen pad in de zon lijkt het mee te vallen met de muggen. We lopen met handenzwaaiend tegen de muggen en fluitend tegen de beren zo snel mogelijk door. Onderweg zien we verse berenpoep met besjes erin en we willen nu geen beer tegenkomen.

Eenmaal aangekomen bij ‘Maligne Lake’ stappen we uit voor de foto’s en video. Een wandeling langs het meer ziet Lisa niet meer zitten vanwege de muggen en het is inmiddels ook weer lekker warm geworden. We rijden weer terug via de Maligne Valley Road en zijn een beetje moedeloos van het weinige wild dat we onderweg zien. Dan schikken we ineens op van een zwarte beer vlak langs de weg. Daarna zien we nog eens drie zwarte beren langs de weg. De bessenstruiken die er staan worden smakelijk gegeten.

Na het “winkelen” in het stadje Jasper gaan we eten bij het grill restaurant Earls. De souvenirs winkels zijn leuk om te zien, maar na eentje bezocht te hebben vinden we dat wel genoeg. Een steak en een goed broodje hamburger brengt ons calorieënniveau weer op peil. Op de terugweg naar de lodge zien we weer de herten bij de nabij gelegen lodge, maar nu zijn wij er als een van de eerste. We kunnen de dag tevreden afsluiten. We hebben diverse zwarte beren gezien en dat was toch wel het minste wat we hier wilden zien.