Kinabalu National Park 19-08-2009

19 augustus 2009 - Kinabalu Park, Maleisië

Gisterenavond schrokken we om 22.30 uur wakker van de deurbel. Een briefje was onder de deur geschoven. We worden vandaag om 08.15 uur opgehaald in plaats van 07.30 uur. De wekker dan ook een half uur voorruitgezet. Het is 1,5 uur rijden voordat we de eerste stop hebben bij een markt en waar we uitzicht hebben over de bergen van Kota Kinabalu. Vervolgens 45 minuten verder rijden door de slingerweggetjes in de bergen naar Poring Hot Springs voor de Canopy tour. Over een 41 meter hoge hangbrug wandelen tussen de hoge bomen. Ondanks dat wij al op een hoogte lopen zijn de bomen nog veeeeel hoger. Daarna een uurtje ter vrije besteding die wij hebben benut met een wandeling naar de waterval en een vleermuisgrot (zonder vleermuizen). Het Kinabalu park met de botanische tuin van 5 hectare staat ook op het programma. Daar hebben we onder andere bekerplanten gezien. Dit zijn vleesetende planten die insecten aantrekken en vangen met hun kleurige pigmenten en zoete nectar. Er waren zelfs bekerplanten die vogels en hagedissen vangen. Het duurt dan zes weken voordat die verteert zijn. Daarnaast waren er orchideeën en ontelbaar verschillende (fruit)bomen.

In Borneo komt de grootste bloem ter wereld voor. Dit is de Rafflesia. Het duurt 1,5 jaar voordat deze bloem bloeit. Dan bloeit deze enkel 5 dagen en sterft dan af. Deze bloem is zeer zeldzaam en komt niet veel voor. Ook niet in de Nationale parken. Om deze bloem te kunnen zien zijn we onderweg gestopt bij een boer. Voor 30 RM (€ 6) konden we zijn land op om de bloem te bekijken. Het was een middelmatige maat bloem. Ze kunnen nog eens zo groot worden.

Mogen worden we om 06.00 uur opgehaald en vliegen we naar Sandakan voor het zien van wildlife. We hebben hier voornamelijk flora gezien en gaan nu voor de fauna.

1. Dick en Rina.:
    19 augustus 2009
    Veel plezier morgen in Sandakan,en vooral een heeeeele goede vlucht,we genieten met jullie mee.groetjes van Dick en Rina.Lisa je had toch gelijk bij de apotheek, goed van jou. doei doei.
  2. Steef Jansen:
    21 augustus 2009
    Hoi Stephan en Lisa,
    Het ziet er weer geweldig uit! Het is wel een bijzondere ervaring om zoveel prachtige natuur te zien. Nog veel plezier voor de laatste dagen!
  3. Lisa:
    22 augustus 2009
    Het was even denken over "de apotheek", maar de twee Euro munt is gevallen. Haha.