Sandakan - Sukau 20-08-2009

20 augustus 2009 - Sandakan, Maleisië

Om 05.45 uur komt de bus voorrijden om ons weg te brengen naar de luchthaven van Kota Kinabalu voor een vlucht van 40 minuten naar Sandakan. Het hotel heeft een “breakfast package” verzorgd met een croissant, cakeje, appeltje en een flesje water. De gids voor de komende drie dagen, Jaimie, staat ons op te wachten op de luchthaven van Sandakan. Op weg naar de rivier lodge in Sukau zijn we gestopt bij het Sepilok Oerangutan Rehabilitation Center. Dit is een van de vier orang-oetanreservaten in de wereld. Het centrum dat 43 km2 aan laaglandregenwoud bestaat is opgezet om verweesde en gewonde dieren (weer) de vaardigheden te leren waarmee ze zichzelf in de natuur kunnen redden. Het centrum heeft als doel de orang-oetans uiteindelijk in hun natuurlijke habitat te herintroduceren. Op korte loopafstand bij de ingang van het centrum staan twee voedingsstations waar de dieren twee keer per dag fruit en melk krijgen. We zijn ruim op tijd voor de voedertijd van 10.00 uur in het centrum. We hebben een goede plek vooraan om de orang-oetans te zien aankomen voor hun ontbijt. Na het aanschouwen van deze prachtige beesten hebben we een busrit van 2 uur naar onze rivier lodge. Onderweg stoppen we nog even bij de markt voor het eten van onze gids Jaimie. De Ramadan begint morgen of overmorgen en dan heeft hij speciaal voedsel nodig.

Via een grotere “longboat” zijn we binnen 5 minuten naar de lodges aan de overkant van de rivier gevaren. Bij aankomst staat de lunch op ons te wachten. We kunnen bijkomen van de vlieg- en busreis. Om 15.30 uur is het theetijd met een koekje en om 16.00 uur gaan we wildlife bekijken met een cruise over de Sungai Kinabatangan rivier. De rivier is met zijn 560 km de langste rivier van Sabah (Noordelijk gedeelte Maleisisch Borneo).

Het is echt geweldig! Overal waar we kijken zijn er neusapen en langstaartmakaak apen. Zelfs de hoornvogel die kenmerkende is voor Borneo hebben we gezien. Daarnaast een slang,  grote varanen, die op krokodillen lijken zoals deze lopen en de zilverleefmonkey gezien. We zijn erg tevreden. Voldaan kunnen we aan het avondeten beginnen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade