Manukan Island 18-08-2009

18 augustus 2009 - Tunka Abdul Rahman Marine Park, Maleisië

Gisterenavond vroeg naar bed. Het was even mooi geweest. Vandaag 18 augustus 2009 opgestaan met nieuwe energie voor de komende dag. We zijn na het ontbijt om 09.00 uur opgehaald door dezelfde gids als gisteren “Roger”. Een aardige maar iets wat excentrieke kerel. We kunnen met hem lachen. Hij nam ons mee naar de haven van Kota Kinabalu zodat we met de boot naar het Tunku Abdul Rahman Marine Park konden. Dit marinepark bestaat uit 5 eilanden. Degene waar alle toeristen naar toe gaan is Manukan Island. Dat stond later op het programma. Eerst naar Gaya Island voor een wandeltocht door de jungle. Het hele eiland is nog bedekt met bossen alleen aan de waterkant wonen een paar mensen. Het was een leuke tocht. Niet erg veel dieren gezien maar toch wat flinke hagedissen slangen en vogels. Kortom misschien raken we verwend. Na deze wandeling van een kleine anderhalf uur zijn we naar Manukan Island gevaren. Daar werd een BBQ lunch geserveerd. Het was niet normaal hoeveel we konden krijgen. Een korte opsomming: krab, vis, garnalen, verschillende soorten saté (erg lekker), rundvlees, gefrituurde groente en vis, rijst, biefstuk en kip in verschillende soorten en maten. Daarna uitbuiken in het water door te snorkelen. Het is hier ook onderwater erg mooi. Veel vis en (hersen)koraal. Bij het wachten op de boot zijn we ook nog een black tip reef shark tegengekomen. Het is Stephan weer gelukt om een bekende tegen te komen. Denk je echt ver van huis te zijn kom je op Manukan Island een collega tegen.