Mafra - Sintra

30 juni 2015 - Sintra, Portugal

Maandag 29-6-2015
Het is meer dan 2,5 uur rijden over 350 km naar ons landelijk sprookje nabij de grote plaats Mafra. Onderweg stoppen we bewust voor koffie en de lunch. Bij de kustplaats Nazaré eten we gebakken inktvis. Op het strand hebben we de (inkt)vis zien drogen nabij de oorspronkelijke vissersboten. Nu hoeven we vanavond niet veel meer te eten. Dat hebben we inmiddels wel geleerd. Beter in de middag goed eten dan ’s avonds (laat) op pad voor een restaurantje. De voorgerechtjes die we “krijgen” zoals de garnalen, tonijnsalade, brood, olijven en de gebakken sardientjes betalen we allemaal afzonderlijk. We zien een “visser” binnenkomen die de vis in een plastic zak op de weegschaal legt voor in de grote bak met diverse vis. Dat is echt vers.

Tegen de “afspraak” in volgen we weer trouw de navigatie die ons naar een dorp 30 km boven de bestemming stuurt. Tja, eigen schuld. Het reisplan van Riksja nu toch echt maar braaf volgen en richting Mafra rijden.

We komen aan in een wit dorpje en rijden door naar de parkeerplaats. Nu de receptie zoeken. Met de voucher in ons hand worden we aangesproken door de eigenaresse die goed Engels spreekt. Dat is toch wel weer handig. Ze laat ons huisje zien en we zijn verbijsterd hoe mooi het is. Echt een sprookje. Het dorpje was verlaten en hebben ze opgekocht voor restauratie. Zelfs het asfalt hebben ze weggehaald voor “originele” keien.

Dan nu toch maar eerst de auto weer in om naar Mafra te gaan voor (koude) wijn, bier en snacks voor op ons terras. We lezen ons in op de dag van morgen, een bezoek aan Sintra. Dat is 18 km verderop en +/- 30 minuten rijden. De eigenaresse van de Quinta heeft ons diverse plattegronden en tips gegeven. Ze geeft aan dat we buiten het centrum moeten parkeren voor het bezoek aan het 'Palácio Nacional de Sintra' en het rondwandelen in de kleine straatjes. Daarna moeten we de auto weer pakken en omhoog rijden voor het paleis Pena. Er zijn ook diverse toeristenbussen die we kunnen nemen. Daar zijn we nooit zo goed in. Dat zal dan wel weer lopen worden.

Dinsdag 30-6-2015
Om 9.00 uur hangt het versgebakken brood aan onze voordeur voor het ontbijt op ons terras met mooi uitzicht over het dal en de heuvels.

In Sintra volgen we de bordjes ‘historisch centrum’. We rijden een parkeerplaats op en ieder plekje lijkt gebruikt. De Portugezen doen alles voor een gratis parkeerplaats. Slalommend rijden we om de geparkeerde auto’s heen. Dan wijst een man ons op een lege plek. Het parkeren van de auto is dan toch gelukt. We zien een Portugees de helpende man wat kleingeld geven. Dat doen we dan ook maar. Hebben we kans dat hij ook op de auto past.

Bij het Palácio Nacional zien we een hele rij toeristen staan om naar binnen te kunnen. Het is dus echt een toeristische stad. Eerst dan maar een kaartje kopen, € 10,- per persoon. We kunnen nu zo doorlopen het museum in. De grote groep toeristen lopen voor ons, het blijkt een Nederlandse “FOX” groep te zijn. We proberen de groep in te halen. De Nederlandse uitleg geloven we wel. We lezen wel de Engelse tekst op de bordjes of de Nederlandse reisgids Capitool.

Het bezoek was de moeite waard. Op naar het volgende paleis. Toch een stukje omhoog lopen? We zien een bordje Quinta da Regeleira en lopen 5 minuten verder omhoog. We lopen om het kasteel en zoeken de ingang. Een kaartje kopen hoeft toch niet? We veronderstellen dat we met het eerder gekochte kaartje ook hier naar binnen kunnen. Dat lijkt achteraf niet zo te zijn, maar we zijn niet gecontroleerd. Het park eromheen geloven we wel. We lopen terug naar beneden voor het struinen in de kleine straatjes en de lunch.

We worden door iemand aangesproken voor te eten in het restaurant. Laten we eens gek doen en het proberen. Het blijkt een heel leuk restaurantje achteraf in een straatje. Dat hadden we zelf nooit gevonden. We bestellen wat kleinere gerechtjes; verschillende soorten ham, worst in bier / honing en een salade van inktvis. Tevens twee glazen witte wijn. Dat begrijpen ze hier wel. Al betaal je nu dan weer meer voor twee glazen wijn dan een hele fles van de week.

Met de auto rijden we verder naar de kastelen Mouros en Pena. Weer entree betalen en nu in totaal € 41,-. Hier worden we ook gecontroleerd en anders erg vervelend om heel het stuk weer naar beneden te lopen. We lopen omhoog naar het kasteel Mouros en hebben een prachtig uitzicht, ook naar het kasteel Pena dat nog veel hoger gelegen is. Gelukkig hebben de beentjes een paar dagen rust gehad. De zee mist komt omhoog en als we eenmaal bij het kasteel Pena zijn hebben we vanaf daar geen uitzicht meer. Ach ja, je kunt niet alles hebben. We zien wel enkele hotemetoten met beveiliging. Waarschijnlijk een minister. Daardoor ook de extra politie hier in een busje en ook in Sintra zelf bij het Palácio Nacional.

Dat mensen naar Sintra komen voor de koelte klopt wel. Waarschijnlijk door de vele bomen die schaduw geven en de hoogte. We hebben heel de dag rondgelopen en rijden pas om 18.00 uur weg uit Sintra. Het is zeker een aanrader. Mooie kastelen, kleine straatjes en dichtbij Lissabon.