Masai Mara, dag 1

19 juli 2010 - Maasai Mara National Reserve, Kenia

Gisteren nog een biertje en een wijntje gedronken in de hotelbar. Vandaag via hoofdkantoor van de reisorganisatie in Nairobi op weg naar de Masai Mara. Onze chauffeur en reisbegeleider Ben is gebrieft en dan gaan we beginnen aan heen hele rit. De “wegen” zijn niet altijd in goede staat, maar onze nieren hebben de test doorstaan. Met de lunch zijn we gearriveerd in de lodge waar we 3 nachten verblijven. Het is een mooi complex met zwembad en uitzicht over de Masai Mara. Ook het eten is goed.

Na een korte rustpauze gaan we op safari over de Masai Mara, direct gelegen naast de lodge. We hebben weer geluk! Na een rustige start met Gnoes, Gazelle en Zebra’s heeft onze gids Ben goed nieuws. Via een vriend / collega gids heeft hij gehoord dat er iets heel bijzonders is gezien. Het komt niet vaak voor dat het dier wordt gezien. We gaan gelijk plankgas die kant op. Eenmaal aangekomen rijdt iedereen al weer weg. Het is weg! Wat is weg vragen we gelijk als we de teleurgestelde gezichten zien van de andere safari bezoekers. Een Luipaard! Met een beetje bluf zegt Lisa dat die wel terugkomt voor ons. En ja hoor, tussen het gras is een glimp van de Luipaard te zien. Daarna is die al snel weg. We proberen via een andere kant de Luipaard te zoeken, tevergeefs. Tot dat we toch nog een keer terug gaan. Met het draaien van de bus ligt de Luipaard gewoon voor ons op 1 meter afstand. Erg gaaf!

De eerste van de Big Five hebben we dan gezien. Ook nog een van de Big Five die zich niet vaak laat zien volgens onze gids Ben. Het geluk kan niet op! Direct daarna zien we een mannetjes Leeuw. Dan ook maar op zoek naar het vrouwtje en de jongen. We worden al overmoedig. Toch is het gelukt. De jonge Welpjes zitten onder een struik aan een “fresh kill”. De score is nu al twee van de Big Five. Niet heel veel later wordt het nog gekker. We zien Olifanten en als toetje een hele grote kudde Buffels. Dat zijn er dan vier van de Big Five. De vijfde, de Neushoorn, komt nog hopen we. Op de terugweg volgen we een Leeuw die ons naar de andere Leeuwen brengt. In totaal zijn er zes Leeuwen bijeengekomen. Ze begroeten elkaar door kopjes te geven. Op het moment dat er een Buffel langs komt staan ze in de aanval, maar die wordt niet verder uitgevoerd. Een Buffel is ook voor Leeuwen erg gevaarlijk vanwege de hoorns. De tijd begint nu te dringen voor het donker wordt. We scheuren terug naar de lodge voor het avondeten, een drankje en een heerlijk bed.