Nevelwoud - Quito - Haciënda

9 mei 2014 - Quito, Ecuador

We gaan vandaag toch ook weer voor de vroege ochtend wandeling nabij de lodge. Het is inmiddels droog en we zijn toch wakker. We lopen samen met de gids David en we zien meer vogels dan gisteren. De gids geeft aan dat we na het ontbijt mogelijk een van dezelfde routes lopen als gisteren. Het is afhankelijk wie de nieuwe dag gast is die met ons mee gaat lopen. Lisa maakt het grapje dat het niet uitmaakt als we dan Toekans zien. Dat moet je natuurlijk nooit van te voren zeggen.

De Engelsman die met ons meeloopt is wat ouder en we lopen het ‘Water’ pad omhoog. Gisteren hebben we deze route naar beneden gelopen, maar omhoog is het een stuk makkelijker. We kijken rustig om ons heen. Wat zien we dan vliegen? De gids wordt enthousiast en zegt dat hij net al de vogel dacht te horen. Het is een Toekan! Het blijkt de tweede dag te zijn dat de Toekan in dat gebied is en dat blijkt toch bijzonder. We hebben veel geluk vandaag. Mogelijk door het mooie weer laten de vogels zich meer zien. We lopen inmiddels in een T-shirtje. Op de verharde weg ziet de gids een vogel wegschieten die hij nog nooit hier heeft gezien. We zien ook weer een Toekan vliegen, maar die zit nu vrij hoog in de boom. Stephan ziet bij het uitkijkpunt over het ravijn een grote vogel vliegen. De gids is te laat om het te zien. Via de (vage) foto krijgen we te horen dat het een gier is.

Na de lunch brengt de chauffeur ons terug naar Quito. Om 17.30 uur staat onze nieuwe chauffeur in Quito te wachten om ons naar de Haciënda Chilcabamba, nabij de Cotopaxi vulkaan, te brengen. We vragen ons nog wel af of de chauffeur naar boven bij de Bellavista lodge kan komen. Vannacht is er een grond verzakking geweest die gedeeltelijk de weg heeft geblokkeerd. De medewerkers van de Bellavista lodge hebben de gasten halverwege gebracht en die zijn vervolgens aan de andere kant van de modderhoop overgestapt in de bus die niet verder kon rijden. Door een hoop (handmatig) graafwerk is de weg vandaag weer vrij gemaakt en stappen wij in ons busje vanaf de Bellavista lodge.

Onze chauffeur voor naar de Haciënda toe staat al op ons te wachten als we in Quito aankomen. Daar gaat ons bakkie koffie, reislogger bijwerken en de whats app berichten. Misschien maar goed ook om gelijk door te gaan. Weer een tripje van 2 uur. Dan hebben we in totaal een 4 uur busreisje achter de rug.

Bij de Haciënda is het nat en wat frisser, maar als Hollanders ben je wel wat gewend. Tot grote vreugde van Stephan hebben we een houtkachel op onze kamer. Dat wordt lekker stoken. Lisa is blij met de dekbedden die er liggen. De Spaans pratende dame probeert aan ons uit te leggen dat over 30 minuten het eten klaar is. We hebben keus uit kip, biefstuk of vis. We gaan voor de biefstuk. We zijn de enige gasten en een tafel met kaarslicht staat voor ons gereed. Door de soep vooraf, de grote malse biefstuk en fruit na is het allemaal veel te veel. Het fruit smaakt naar het drankje ‘Dos Mas’. Met “handen en voeten”, het boekje ‘hoe en wat in het Spaans’ en Stephan gaan we morgen om 8.00 uur ontbijten.