Quito

6 mei 2014 - Quito, Ecuador

5 mei 2014
Gisteren lagen we om 20.00 uur al in bed en ook door het tijdsverschil zijn we om 07.00 uur al gereed voor het ontbijt. We krijgen lekkere koffie van verse bonen en er wordt ons gevraagd of we een ei willen. Dat willen we natuurlijk wel. Er wordt in het Spaans gevraagd hoe we het ei willen hebben. Engels wordt hier niet veel gesproken en begrepen. Het aangekochte boekje ´hoe en wat in het Spaans´, de zaterdag voor vertrek, is nu al “goud” waard. Stephan probeert zich verstaanbaar te maken, maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk. Hij wijst iets aan in het boekje en er wordt wel heel raar gekeken. Oeps, dan maar iets anders proberen. Ze begrijpen uiteindelijk een gekookt ei en wij vinden het prima. We snappen later ook waarom er vreemd gekeken werd. Stephan had aangewezen dat hij zijn biefstuk medium gebakken wilden hebben. Tja, dat heeft niets met eieren te maken.

Om 08.30 uur hebben we onze bijeenkomst met de lokale reisagent en dat was toch wel praktisch. We hebben de tickets van de Galapagos eilanden ontvangen en de diverse transfer tijden zijn afgestemd. We bereiden ons voor op de stadstour op papier. We lopen naar het historische centrum voor de ‘Basillica del voto nacional’, ‘Plaza de la independencia’, ‘Palacio de gobierno’, ‘Cathedral’ en de ‘Plaza de san francisco’. De zon brand in onze nek.

In de ‘Basillica del voto nacional’ gaan we met de lift omhoog voor een beter uitzicht over Quito. Via een houten bruggetje en ijzeren trap komen we op een hoger niveau. We hebben een uitzicht over heel Quito. Er is gelegenheid om in de open buitenlucht nog twee steile ijzeren trappen op te gaan voor een beter uitzicht. Stephan gaat voorop en Lisa probeert het ook. Omhoog lopen vindt ze niet zo erg, maar naar beneden des te erger. Eenmaal om haar heen gekeken te hebben over Quito, halverwege de trap, besluit ze niet verder te gaan.

Via een steile weg naar beneden komen we aan bij ‘Plaza de la independencia’. We gaan op de muziek af en zien een parade. Het lijkt op een bevrijdingsfestival, maar we kunnen niets terug vinden in de boekjes. De datum van ondertekening voor de onafhankelijkheid is 10 augustus en dat zal het dan niet zijn. Het vragen aan iemand zonder redelijk Spaans te kunnen is lastig. We gaan in de drukte op zoek naar het winkelcentrum waar diverse barretjes en restaurants zitten. We komen op een binnenpleintje en willen boven gaan zitten. Dan zien we een bordje van het restaurant ‘Hasta La Veulta Senor’. Deze wordt aanbevolen in de stadstour en gaan we proberen. We bestellen een soort tapas gerecht voor twee personen met gefrituurde stukjes banaan, mais, zoete aardappel en worstjes. Zo nu kunnen we er weer tegen. We hebben heel verstandig eerst een cola en spa rood op, maar gaan toch alvast een ontspannen (verjaardag) biertje doen. Na een biertje gaan we verder met de stadstour. Anders wordt het nog lastig.

Bij het bezichtigen van de ‘Cathedral’ en de ‘San Francisco’ wordt Lisa steeds weer verrast. Wat een hoop goud, schilderen, beelden en glas in lood. We weten een mooie stad voor de familie Jansen. We sluiten de stadstour af met een drankje op de ´Plaza de san francisco’ en zien een donkere lucht. Die trekt toch weer weg en we gaan op zoek naar een taxi voor de terugweg. Dan begint het te hagelen en lopen we naar een drukkere weg om sneller een taxi te kunnen krijgen. Onderweg is het gestopt met zachtjes regenen. We worden bij het hotel afgezet en springen naar binnen.

6 mei 2014
De dag begint weer zonnig en we doen onze kraag omhoog voor de verbrande nek. We hebben niet echt een doel vandaag. We gaan de wijk Mariscal en het “nieuwe” Quito verkennen. We lopen naar een markt met kleine winkeltjes en komen een winkelcentrum tegen. Daar zien we gebreide handschoenen voor Lisa op de Haciënda / Nevelwoud en voor $ 2 kunnen we geen kou lijden. Onderweg relaxen we met een bakkie koffie en een koek. Na weer 4 uur wandelen door de stad zijn we toe aan een lunch. Deze valt zwaar en na een biertje en een caiprinia rusten we uit bij het hotel.

1. Jerney:
    7 mei 2014
    Ha vakantiegangers, ziet er goed uit! Leuk weer om jullie verhalen te volgen. Lekker genieten daar! x Jerney
  2. Teun en Hanneke:
    7 mei 2014
    Jullie zijn weer goed aan het genieten lees ik wel. Verbranden, zware lunch, de trap niet op durven, biefstuk bestellen..... Komt helemaal goed dus.
    Geniet er nog van!
  3. Steef Jansen:
    7 mei 2014
    Het klinkt allemaal erg avontuurlijk. Misschien Hente om cursus Spaans vragen.
    Hasta la vista
  4. Steef Jansen:
    11 mei 2014
    Het is stil aan de overkant
  5. Erik:
    11 mei 2014
    Ha Steef, kun je Higdon niet daar achter laten?