Telegraph Cove

20 juli 2012 - Telegraph Cove, Canada

Heerlijk geslapen. Wat een rust hier. Om 13.00 uur staat de Orca tour gepland dus we gaan op ons gemak ontbijten en schrijven ons in voor het avondeten bij de lodge. Stephan gaat voor de krab en Lisa voor de zalm. We lezen in de lodge dat gisteren 18 orca’s en diverse walvissen zijn gezien met de tour. We worden er zenuwachtig van. Zouden wij die ook allemaal nog zien? We gaan een rondje lopen bij de lodge om te kijken of we hier al iets voorbij kunnen zien zwemmen. Bij het ontbijt hebben we al een zeearend gezien en nu komen er bruinvissen voorbij gezwommen.

We gaan bij de steiger bij de lodge genieten van de rust. Het is nog vrij fris en met koffie warmen we ons op. Het is veel te mooi om binnen te zitten. Diverse otters spelen bij de steiger, een ijsvogel pakt een visje uit het water en de eigenaar van de lodge gaat naar zijn krab fuik voor het avondeten. Anderen gasten van de lodge worden bij de steiger door een boot opgehaald voor een andere walvissentour.

In Telegraph Cove nemen we nog een kop thee en een koekje en gaan we de boot op van Stubbs Island Whale Watching. We krijgen uitleg over de boot en de Orca’s en worden op naam afgeroepen. ’s Ochtends hebben ze ook nog de grote groep Orca’s gezien, maar het was de vraag of wie die nu zouden zien. We varen naar een gedeelte waar 2 mannetjes Orca’s leven en zien er één zelfs uit het water springen. Echt gaaf! Het witte “oog” van de Orca zien we goed bij het uit het water komen. Het zijn helaas geen 18 Orca’s bij elkaar maar we hebben ze in het wild van heel dichtbij gezien. Daarna zien we nog een bultrugwalvis die meerdere keren met zijn staart mooi het water ingaat. Op de terugweg varen we langs een eilandje en krijgen we informatie over de bedreiging van Orca’s door de vele chemicaliën in het water. Langs de boot zwemmen diverse soorten dolfijnen en vliegt een zeearend rond.

Terug bij de lodge warmt Lisa zich op met een kop thee. Stephan neemt een biertje voor de overwinning voor het zien van Orca’s. De tafel voor het avondeten is gereserveerd door middel van een naambordje. De krab en zalm smaken goed. Alles is vers gemaakt en vandaag gevangen. Na de glaasjes wijn zijn we lekker rozig en doen we een laatste blik over deze mooie en rustige locatie op het bankje bij de steiger.