Tofino

18 juli 2012 - Tofino, Canada

Vannacht geslapen onder een dik dekbed, maar dat was voor Lisa nog niet warm zat en Stephan werd lastig gevallen door een mug. Om 05.30 uur opgestaan om een broodje te eten en naar Tofino te rijden (+/- 10 minuten). We moeten een half uur van te voren ons melden om een afstandsverklaring te tekenen en krijgen uitleg over het overlevingspak wat ons wordt aangeboden. Die moet ons warm houden in de koude mist. Tevens krijgen we mutsen en handschoenen verstrekt.

De groep wordt ingedeeld in twee zodiacs en wij gaan met de meest ervaren bestuurder mee. We varen rond en wachten op de beren. Bij eb komen de beren uit het bos om onder de rotsblokken krabben te eten, maar ze zijn nog niet wakker vandaag. Het regent en er staat veel wind. De beren hebben nog geen zin om het bos uit te komen denk ik. De bestuurder van de zodiac kent de bekende plekken en we zien een beer in een baai. Heel voorzichtig, zonder veel geluid te maken, varen en peddelen we ernaar toe. Het is machtig mooi om te zien en te horen hoe de beer met één poot de rotsblok omkeert en er een krabbetje onderuit haalt. We gaan verder en zien diverse beren op diverse locaties. Ook de kopjes van zeehonden zien we boven water dobberen en een zeearend vliegt voorbij. In een baai zien we één moederbeer met drie jongen. Het is voor één beer maximaal mogelijk om drie jongen groot te brengen en we houden ons dan ook muisstil om de moederbeer alle tijd te geven om voldoende te kunnen eten. Een andere boot verstoort de rust helaas en de beren gaan ervandoor. We gaan terug voor een warme muntthee om op te warmen en worden op de terugweg verrast door twee bultrugwalvissen die in de baai langs de kust zwemmen. Dat is in 17 jaar tijd dat de bestuurder van de zodiac in Tofino is hem nog nooit overkomen. Een uniek moment en de andere zodiac heeft de walvissen gemist. We hebben dus weer geluk.

Wat gaan we de rest van de dag doen? Het is pas 11.00 uur en het stadje Tofino hebben we al bekeken. In de lodge drinken we een kop thee en huisgemaakte muffins. We gaan een rondje rijden langs ‘Grice Lake’ en ‘Long Beach’. Een apfelstrudel uit de supermarkt eten we bij ‘Long Beach’ en Lisa’s ogen vallen dicht. We gaan terug naar de lodge en gaan bijslapen. Als we weer wakker zijn gaan we wilde zalm eten bij de haven van Tofino. Heerlijk! Daarna genieten we met een zak ijs voor de biertjes en de luie stoel bij de lodge van de zonsondergang. Bij de tea time gaat koekiemonster weer los.