Yosemite National Park

4 juni 2016 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vrijdag 3 juni

In Yosemite bij ‘Tunnel View’ stoppen we voor het uitzicht op El Captain, Bridalveil Fall en Half Dome. De Yosemite watervallen zijn op hun mooist in mei en juni als de sneeuw smelt. Tegen september vallen ze vaak droog en is een donkere vlek op de granieten wand het enige wat hun bestaan verraadt. Zijn we hier precies op tijd.

In het tentenkamp stoppen we alles in de berenkluis. Er zijn drie extra bedden in de tent die we kunnen gebruiken voor de spullen en de extra lakens / dekens. Je moet er niet aan denken om hier met vijf personen te slapen. Al wordt dat wel gedaan zien we bij de naastgelegen tenten.

Het is nu nog +/- 25 graden. Koelt het vannacht nog af of voor niets de pyjamabroek meegenomen?

Zaterdag 4 juni

Het koelt ’s nachts toch wel af en de extra dekens kunnen we dan ook goed gebruiken. We starten de dag met de wandelingsroute Mirror Meadow langs Mirror Lake, met extra lus. Het is een populaire route waardoor we vroeg starten, +/- 8:00 uur. Dat lijkt toch niet zo’n goed idee vanwege de vele muggen en irritante kleine vliegjes lang je hoofd. In de zon heb je er minder last van, maar die schijnt (nog) niet door de bomen heen. We lopen hard door en lopen niet meer via het meer terug. Het is ook wel logisch dat daar meer muggen zijn. Een ranger die we tegenkomen loopt ook met haar handen langs haar hoofd te zwaaien tegen de vliegen en muggen. Gelukkig, zijn we niet de enige die er last van hebben

We stappen in de bus voor een koffie break, die hebben we wel nodig. Door het stevig doorwandelen zijn we al aardig moe. We bekijken de (wandel)kaart. De Lower Yosemite Falls zijn makkelijk bereikbaar. Dan doen we die toch eerst? We kunnen ook gedeeltelijk de Upper Yosemite Falls route doen? Het is een route van 4 kilometer met een stijging van 300 meter op het eerste stuk. Dat lijkt niet veel en het is maar goed dat we dat van te voren ook denken. Het is nationale wandelroute dag en de vele dagjesmensen zijn er al. De bezoekersparkeerplaatsen zijn al vroeg vol. Bij de Lower Yosemite Falls zien we heel veel mensen en besluiten dan ook definitief de route naar de Upper Yosemite Falls te lopen

Het is een erg steile tocht en de beentjes van Lisa willen niet vooruit. Met tussenstops hallen we het uitzicht op de Upper en Lower Yosemite Falls. Wat een heerlijk overwinningsgevoel. Het doet je ook goed als eerst stoere kerels je hard voorbij komen om vervolgens zelf op een steen uit te rusten. Over de terugweg doen we ook nog minstens een uur.

Terug in Yosemite dorp nemen we een sandwich en Heineken bier. Dat hebben we wel verdiend. Op naar de douche. Vanochtend dachten we nog dat we hier niet gingen douchen (beperkt aantal en oogt niet al te schoon / oude sanitaire). Nu toch wel lekker na de Deet, zweet en stof.

We proberen bereik te krijgen met de Wifi in de lounge, maar door de vele bezoekers lukt dat niet. Het is net een dagje Efteling. Op de wandelpaden hebben we gelukkig geen last gehad van de drukte.

1. Dennis:
    10 juni 2016
    Telefoon nog heel? Ik zie allemaal water...